KristinaRT
Ska måla om vårt 70-talshus och har hela tiden tänkt göra det själv, men fick en tankeställare igår när maken diskuterade saken med en kollega som har ett likadant hus i samma by som han målade om för något år sedan. Enligt kollegan kostade färgen så mycket för en privatperson (bra färg, inte någon budgetvariant som behöver förnyas varje år) och så lite för målare att mellanskillnaden skulle täcka arbetskostnaden!!! Kan detta verkligen stämma :confused:.
Självklart hade det varit underbart att slippa allt "bök" med att göra jobbet själv, men kan priserna på samma färg verkligen skilja så mycket beroende på vem som köper in den? Hur mycket rabatt har hantverkare egentligen, och hur mycket påslag gör hantverkarna på sitt inköpspris?
 
Och glöm inte ROT-avdraget. Måleri är en bra sak ur den synpunkten.
 
För ommålning av vårt hus på 260 kvm har vi fått tre offerter på 110-140 000 kr. Har mkt svårt att tra att färgen skulle kosta så mkt om vi köpte den själva.
 
Jaha du frhe. Det var mycket pengar faktiskt. Jag har aldrig köpt in målartjänster, så jag har nog inte funderat över vad det skulle kosta. Men mitt lilla hus 120 m2 kostade nog färg en 5-6 loppor från rå panel till fönsterfoder... Det skiljer onekligen ett par kronor!
 
Målare har i runda slängar 50% rabatt på standarfärg. Jag har svårt att tro att det täcker arbetskostnaden, dessutom brukar de flesta hantverkare ha rättså duktigt påslag på material. Just för färg brukar det nog vara orabatterat butikspris till kund vilket innebär ett påslag på 100%...
 
Min gudfar jobbar i färgaffär varpå vi får handla till förmånliga priser.
Kan skriva under på att det är sjuk skillnad i pris mellan konsument och "insiders".

Ska man då måla ett helt hus lär det sticka iväg.
 
KristinaRT
Tja, jag antar att man får gå igenom bekantskapskretsen och se om det finns en målare någonstans :), och sedan göra det själv.
Det är inte ett trähus vi har, men gavlarna är trä och det blir en del färg ändå(speciellt som vi ska måla om från svart/brunt till vitt/grått).................
 
Vad gäller hantverkares påslag på material (som de själva kan köpa för starkt rabatterade priser) pågår det en hel del diskussioner i andra trådar just nu. Sammanfattningsvis verkar det som att det handlar om rejäla påslag man får betala som kund, ofta över 100% och ibland betydligt mer. Detta har nu kunder börjat upptäcka (ffa genom internet som ju ger möjlighet att kolla upp korrekta priser på det mesta) och ifrågasätta, vilket är bra. Tyvärr är det många som går på hantverkarens erbjudande om att fixa materialet billigt - oftast skulle man kunna köpa exakt samma material betydligt billigare själv.
 
KristinaRT
Men om man köper materialet själv och bara lejer ut arbetet - eller det går hantverkarna kanske inte med på? Speciellt inte om de tjänar stora summor på materialet :mad:

Det HADE varit skönt att slippa stå på stege många meter upp i luften och måla vindskenor och överhäng..............
 
Det är möjligt att de godkänner det, men jag hade en elektriker som hjälpte mig (eller om jag hjälpte honom) att dra om elen i hela huset och byta central. Han var inte intresserad av att göra jobbet om han inte fick sälja grejerna. I slutändan var det ändå vär det för han gjorde ett jättebra jobb och dessutom riktigt fort!
 
KristinaRT skrev:
Tja, jag antar att man får gå igenom bekantskapskretsen och se om det finns en målare någonstans :), och sedan göra det själv.
Det är inte ett trähus vi har, men gavlarna är trä och det blir en del färg ändå(speciellt som vi ska måla om från svart/brunt till vitt/grått).................
Gå runt till olika affärer och jämför priser så kan du nog få ner priset en del. En kompis som precis målat om började på priser kring 1800:-/10 liter på färgen han skulle ha och slutade på ca 1100-1200:-. Det visade sig att det var den lokala handlaren som gav bäst pris efter att han fått ett konto med x % rabatt.

Priset för färg är bara en bråkdel av kostnaden jämfört med totalkostnaden att låta en firma måla om huset. Jag har mycket svårt att tänka mig att skillnaden mellan vad en privatperson kan köpa färg för och vad målaren köper för skulle vara i närheten av vad arbetskostnaden är, särskilt som de flesta firmor lägger på ett visst påslag på materialet så att färgen i slutänden förmodligen är dyrare än vad ni själv kan köpa det för.

Gör det själv och hyr en ställning eller en skylift för de ställen som ni vill undvika att använda en stege.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.