T
Har en gammal järngrind som målats med olika saker genom åren och en hel del rost jag inte kommer åt pga alla snirklar och dekorationer.
Jag har en burk med Isotrol svart grund men sen hittade jag denna: https://www.fargvaruhuset.se/sv/art...0Cpx9b5EnLwdmT-aqthjFNySwpT3EfjxoCxFkQAvD_BwE
Så frågan är nu, ska jag köra med Bengalack direkt på rost eller Isotrol Svart grund?
Jag har köpt isotrol så det suger lite att köpa Bengalacken men jag vill heller inte måla om i närtid.
Jag hade inte tänkt måla över Isotrol grund utan ha den som den är.

Tips?
 
C
T turbo100 skrev:
Jag har köpt isotrol så det suger lite att köpa Bengalacken men jag vill heller inte måla om i närtid.
Jag hade inte tänkt måla över Isotrol grund utan ha den som den är.
Kör på Isotrol du, de gör ju en poäng av att den kan målas utan att göra ytan metallren.
Men fattar inte riktigt vilken färg du har - trodde Isotrol grundfärg var klarlack eller gul? Och det är nog en dålig idé att hoppa över täckfärgen.
 
Lämna in på blästring och pulverlack kanske? Då slipper du göra något på många år..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T
Blästra och pulverlack blir för dyrt..
Jag har denna Isotrol
https://www.paintpro.se/farg-ytbeha...O7Vg9vYNqzJcvUjc9-ou0eFbP5zy5cXBoCUccQAvD_BwE
Jag läste någonstans att den skulle kunna användas som den är utan övermålning men jag kanske drömde.

Edit: Ser nu att färgen är en grund som oxå heter bättringsfärg så den kanske är lite allt-i-allo.
Lite sugen på att testa ett lager och sedan om det behövs lägga ett färdigstryk nästa år med grind på plats..
- har massor med husjobb i sommar så måste prioritera..
 
C
T turbo100 skrev:
Jag läste någonstans att den skulle kunna användas som den är utan övermålning men jag kanske drömde.
Aha, ja bättringsfärgen är väl tänkt att användas som den är, ja. På mindre ytor, förvisso.
Jag skulle inte krångla till det utan köra på med det du har. Det påstås ju vara en bra färg för ändamålet.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Blästra och galva/pulverlacka och gråt en gång.
Annars blästra och kör på linolja.
 
T
Jo det är väl rätt men jag har köpt färg Isotrol bättring så kör med det - den var dyr..
Var tvungen att ta ner dom för en lastbil skulle in och dämed påtvingas arbetet för det känns korkat att sätta tillbaka dom utan ett försök till förbättring, men förbättringen ska vara enkel och snabb just nu,
Tack alla för tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.