Hej!
Jag har ett 50-talskök med sprutlackade luckor som börjar bli lite slitna. Jag tänkte först lacka om dem men jag har en bekant som är duktig snickare/målare som erbjudit sig att fixa upp luckorna och då måla med pensel eller roller,

Jag vet inte om jag sett så många målade/rollade luckor men tänker mig att det blir lite mer levande än sprutlackering. Jag vill ha kvar så mycket originalkänsla i köket som det går.

Tips och råd???
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R
Spruta ´blir jämnt och inga ränder normalt på köksluckor blankheten beror på färgen
Rolla blir knottrigt
Pensel blir randigt eller aning till randigt , beror lite på färgtyp
Bara välja själv
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Är det helt släta luckor? I så fall skulle jag hellre betalat lite extra för att få dem sprutlackerade.
 
Det kostar inte många hundralappar per lucka att lämna in på sprutlackering, det är faktiskt billigare än handmålning, kolla prislistan på den här Karlstadsfirman som grannen använde:
http://ugnslackering-karlstad.se/

Du kan rätt enkelt räkna ut vad det kostar och jämföra med vad kompisen vill ha.

Svaret på din fråga är att visst ser det mer levande ut om man rollar eller penselmålar. det är dock absolut ingen fördel på den här typen av luckor, istället kommer det att se slarvigt och billigt ut.

Mitt råd är därför att lämna in på sprutlackering.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
BirgitS
L Limajo skrev:
Jag vill ha kvar så mycket originalkänsla i köket som det går.
Det var helt normalt på 60-talet att man själv målade om sina köksluckor från 40- och 50-talet när de började bli slitna eller man bara hade tröttnat på färgen, och det gjorde man ju för hand så handmålning ger för mig en äldre känsla än fabrikslackade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var helt normalt på 60-talet att man själv målade om sina köksluckor från 40- och 50-talet när de började bli slitna eller man bara hade tröttnat på färgen, och det gjorde man ju för hand så handmålning ger för mig en äldre känsla än fabrikslackade.
... och på 70-talet tapetserade man sina gamla 40-talsluckor med sjögrästapet. ;)

En fördel med sprutlackering är att man får en slätare, och enligt min åsikt tätare, yta som är lättare att hålla ren.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
En fördel med sprutlackering är att man får en slätare, och enligt min åsikt tätare, yta som är lättare att hålla ren.
Och det är som sagt troligen billigare också ;)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
fördelen med att sprutlacka är annars att det då är riktigt 2k möbelfärg och betydligt hållbarare. Vanlig penselfärg slits ganska snabbt. Själv har jag rollat våra luckor med lackroller i skumplast, syns nästan inte att det är rollat så på det viset ska man inte vara rädd för att göra det själv.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det lutar åt att jag håller mig till planen att sprutlacka dem. Det skulle kännas jättedumt om det inte blev snyggt.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.