Idag gick vårt bohag till sin sista vila. De sot-och rökskadades till den grad, under en brand i vårt hem på juldagen, att de inte gick att sanera.

Nu är det 4 st möbler som vi inte kunde skilja oss från (skrivbord, 2 sängbord och en sänggavel) och som vi funderar på om man skulle kunna rädda genom att måla om dom. De luktar alltså rök, men är i övrigt inte nämnvärt skadade. De var i andra ändan av huset där det brann.

Så, är det lönt att måla om dom? kan de räddas genom målning, eller är det slöseri med pengar och tid och kommer man att bli besviken?

Alla råd o tips är välkomna.

sänggaveln och sängborden är carpati i oljad ek (tillverkas, men inte i den behandlingen, går inte att beställa obehandlade - har kollat).

Skrivbordet är brunbetsad furu, eller möjligen ek. Vet inte exakt med andra ord.
 
och ska man måla själv, eller lämna in dom för sprutmålning??
 
Det bör inte vara några problem att måla dom, tvätta grundligt,mattslipa sen skulle jag köra en oljegrund samt färdigstryka med oljefärg, men du bör måla precis alla ytor för att försegla brandlukten, att lämna dom på sprutmålning tror jag blir väldigt dyrt tyvärr.
 
  • Gilla
neely
  • Laddar…
För mig låter det lite konstigt att det inte skulle gå att sanera trämöbler som luktar rök. Eller är de sotskadade också?

Jag trodde att det var just sådant som ozonbehandling rådde på.
 
Ena sängbordet är något sotskadat, men det stora problemet är att de fortfarande luktar rök. Bränt trä. De har varit på sanering hos ett stort saneringsföretag och jag antar att de gjort vad de kan (förmodligen utifrån de riktlinjer de fått av försäkringsbolaget), de har dock sagt att de inte kan göra mer.

Jag tror inte de har ozonbehandlats, men de har sannorlikt avjoniseringsbehandlats.
Vi hade även några tavlor som behandlats med avjoniseringsmaskin, men där har heller inte lukten försvunnit. (Jag tror helt enkelt att rök och/eller sot trängt ner mellan träfibrerna). När det gäller ramarna står FB för omramningen.
 
Ja då får man förutsätta att det gjort vad som går.
 
Kanske kan man använda samma "spärrfärg" som används för att kapsla in röklukten vid sanering av bostäder där det tidigare har bott rökare?
 
Det finns många varianter på spärrfärger, dom flesta är v-baserade, dom funkar till en viss grad.
Men är det för illa använder jag alltid en oljegrundfärg, (alcro's kraft)
Dock har inte alcro kvar ngn grundfärg alkydbaserad för snickerier, men nordsjö har nog fortfarande samt jotun.
 
Bra att veta, tack. (Men jag hoppas såklart att jag aldrig får nytta av kunskapen.)
 
Ska kolla upp det efter påskhelgen och se om jag kan hitta något bra färgalternativ. Dom har ju spärrmålat hela vår ovanvåning och då troligtvis med oljefärg.
 
Moki
Hur har det har gått med behandling av möblerna?
 
Jotum har en bra spärrfärg som dessutom är ganska lätta att jobba med. Varför inte prova på någon mindre möbel och se hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.