Jag har köpt lister och foder som är fabriksmålat och hade tänkt att spika det upp, spackla lite, och sen ge det en sista gång vattenbaserat färg i helt samma ton som väggen. Nu har jag blivit rädd att det inte går att måla på redan fabriksmålat foder? Kan det vara så?
 
Jag målade nyuppsatta foder med vanlig snickerifärg, jag kanske drog av den med ett sandpapper först, men jag kommer inte ihåg.
 
Helioz skrev:
Målartvätta dem först och sedan kan du välja att antingen mattslipa dem eller använda dig av en grundfärg för fabriksmålat, t.ex:
Nu är jag säkert helt galen men jag skulle aldrig ställa mig och tvätta eller grundmåla nya färdigmålade snickerier. Eventuellt skulle jag gå på försiktigt med ett fint sandpapper om ytan är blankare än halvblank (ca 40).
 
jtl skrev:
Nu är jag säkert helt galen men jag skulle aldrig ställa mig och tvätta eller grundmåla nya färdigmålade snickerier. Eventuellt skulle jag gå på försiktigt med ett fint sandpapper om ytan är blankare än halvblank (ca 40).
Eftersom det rör sig om målning av redan satta foder är målartvätten för att ta bort fett och smuts från montaget vilket annars kan påverka vidhäftningen. Detta mattar även ytan till viss del, om man målartvättar med en scotch-brite och gnuggar ordentligt kan ytan bli tillräckligt matt för målning direkt.
 
Tvätta av snickerierna ordentligt med t-röd !
 
här är en "slutrapport". Jag slipade de fabriksmålade foder matta innan jag spikade dem upp med spikpistol. Först mistänkte jag att det skulle bli jobbigt, men det var det inte als och det var mycket lättare än att använda omålade foder, som ju också måste slipas after grundning. Det blev jättesnygt och (tycker jag) snyggare än endast fabriksmålade med en klat vit färg på spikhuvuden.
 
Har kört omålade foder genomgående tills jag var tvungen att använda mig utav ett färdigtmålat. Använda målartvätt samt snickerifärg.. Resultatet blev bra.

Jag hade mer än gärna bara kört färdigmålat men jag hatar verkligen när de torkar och man får den bruna kanten i geringarna. Så har man tid och lust så rekomenderar jag omålat. Annars går det att rädda upp färdigmålade också!

Jag kanske är lite petig
 
För framtida informationssökare som har likande projekt på g så har beckers och alcro häftgrunder för fabrikslackade möbler och detaljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.