Jag har ett gammalt timrat trähus, som har två stycken murstockar. Murstockarnas baksidor bildar väggar i ett annat rum. De väggarna är putsade och jag skulle vilja måla dessa vita. Vad ska ag ha för färg och hur gör jag. Jag vill inte ha limfärg, då den kan krita lite, eftersom dessa väggar delvis ska vara i en garderob också.
 
Caparol Takmatt, en lösningsmedelbaserad färg. Täcker jättebra och är lätt att stryka/rolla. Kritar inte :)
 
Silikatfärg?
 
Välj färg utifrån vilken puts du ska måla.
(Putsen ska ju då helst också ha valts utifrån vilket underlag den skulle sitta på...)
På KC-puts kör du KC-färg eller silikatfärg (silikatfärgen finns i färghandeln och är lite lättare att måla men har inte särskilt mycket "liv", det blir en väldigt jämn målning utan andra variationer än de i underlaget. KC-färgen är mer lik kalkfärg.
På kalkputs kör du kalkfärg eller KC-färg (KC-färg är egentligen fel på kalkputs men inomhus kan man leva med det). De produkterna kritar inte så mycket som man kan tro förutsatt att man gör på rätt sätt.

Alltså:
Enklast: Silikatfärg
Vackrast: Kalkfärg

(Det där sista är ju mest en fråga om tycke och smak dock...)
 
jag vet inte vad de är putsade med, men det är nog gjort för 100 till 200 år sen. Antar att det är ngn form av kalkputs då alltså?
Om det inte ska krita, vad är då rätt sätt vid målning?
 
Jo, är det en så gammal puts så är det ju (som regel alltid) frågan om en kalkputs av något slag.
Om putsen är helt obehandlad och i god kondition (hård/välbunden och stabil) så kan man som regel köra med en fabriksblandad kalkfärg (täcker på två stryk) eller eventuellt en KC-färg ("man kan ju göra så - men det är inte 'rätt' ").

För att uppnå ett bra resultat med liten till ingen "kritning" med kalkbaserade produkter så behövs en förutom ett kalkbaserat och väl sugande underlag en lätt förvattning så att ytorna mörknar (ej vattenmättad), två tunna strykningar med ett dygn emellan och efterföljande eftervattning (duscha med blomsprutan) två gånger om dagen (gärna tre första dygnet) i tre dygn efteråt.
Givetvis finns olika rekommendationer från olika producenter men ovanstående är ganska allmänt och ger en bra härdning i materialet.

Men OM murstocken inte är obehandlad puts utan är eller har varit behandlad (målad/tapetserad) med något annat än kalkfärg/kalkputs/KC-puts så blir det direkt en annan femma.... då du kan helt bortse från allt jidder från mig i denna tråden... :blushing:
 
det har suttit tapeter på den tidigare, som jag nu slitit bort. Nu ser den dock obehandlad ut, är väll kanske lite limrester kvar, men tänkte gå över med en stålborste så det blir fint. Putsen sitter bra, förutom på vissa ställen där den lossnat, och tegelstenarna syns. Jag tänkte måla de också utan att putsa, fäster den färgen därpå?
 
Jo, det fastnar på både tegel och puts...
Men tapetklister är ju vattenlösligt och kalkfärg är genomsläppligt = fula utfällningar och missfärgningar.

Så för att citera mig själv: "Enklast: Silikatfärg"

Dubbelkolla med färghandlaren innan du handlar bara... :)
 
om jag inte vill ha silicatfärg då? Gillar inte morderna plastfärger. Om man ska göra på gammalt vis, är det bara limfärg som gäller då, eller blir det bra med tex linoljefärg kanske?
 
Jo, limfärgsmålning får ju klassas som "gammalt vis", det får ju även linoljefärg göra.
Alla färger har ju sina för- och nackdelar och det beror nog mycket på hur mycket jobb/energi man är villig att lägga ner också.
Limfärgen antar jag exempelvis måste blandas själv på plats, var får man tag på de "ingredienserna"?
För svar om linoljefärgen så rekommenderar jag att kontakta någon av levrantörerna/färgmakarna, vi har ju ett antal linoljefärgsproducenter med bra kvalité, de kan ge svar om lämpligheten...
Kan för lite om de färgtyperna för att ge ett riktigt vettigt svar...
 
Äggoljetempera fungerar bra att måla med och får en vacker yta utan att krita.

Bifrost som säljs av Enetorpets Byggnadsvård är ett annat alternativ. Det är en emulsionsfärg baserad på linolja, vatten och pigment bland annat. Den är lösningsmedelsfri och "andas", kritar inte utan ger en avtorkningsbar men matt yta.
 
Den färgen låter onekligen bra. Finns det andra som även de har sådan färg? Jag bor i uppsala men ingen av deras återförsäljare verkade ens finnas i närheten. Vad kostar sådan färg?
 
Jag får instämma, linoljebaserat känns som ett rimligt alternativ i det aktuella fallet och Bifrost går ju in i den kategorin!
Det kan ju vara ett bekymmer med avstånden med små färghandlare men kanske kan de sälja och skicka direkt till dig? Att beställa ett litet prov på det viset brukar ju i vart fall vara möjligt?
 
jag får ta och maila dem och fråga om hur jag köper den helt enkelt.
Skulle den gå att måla på grålumppapp också tro? Jag vill inte ha limfärg där pga att det kritar, funderade på gysinges matta linoljefärg, men den kändes inte så sexig med alla lösningsmedel. Så tänkte måla min tapetserade vägg med äggoljetempra, men denna färgen kanske blir bättre? Eller ska jag göra som jag tänkte med ÄOT?
 
Ja maila du hon kan säkert skicka och hon brukar vara snabb på att svara på mail. Jag har köpt två treliters-spannar och jag minns ärligt inte exakt vad de kostade men mellan 600-700 kronor styck. Färgen är dryg och lättstryken och torr på runt 12 timmar.

Bifrost är motsvarande Gysinges matta fast helt ren från lösningsmedel vilket är anledningen till att jag vägrar använda Gysinges. Bifrost luktar i princip ingenting när man målar. Den går även att använda som underlag till limfärg istället för annan mager linoljefärg (alltså med lösningsmedel).

Äggoljetempera blir förmodligen också väldigt bra på din pappväg men Bifrost är nog lättare att få rätt pigment på. Äggoljetempera kan vad jag förstår vara lite svår att få rätt kulör på.
 
  • Gilla
Dumlex82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.