...har någon ett förslag vad som kan vara lämpligt? Går det med vilken inneväggfärg som helst eller skall man ha nån speciell putsfärg? Väggen finns i ett kök, men ej i direkt kontakt med spis etc. Vi vill helst inte ha en glansig yta, utan tror att en mattare yta skulle passa bättre. Det är ett gammalt 1800-tals hus vars nedervåning har rustats upp till modern standard men fortfarande till största delen har "gammal" känsla, dock är vi inte helt överens med den förra ägarens val att ha en gråputsad vägg i köket. Om nån har nåt förslag så emottages de tacksamt!
 
Har precis målat vår nyputsade spis/kåpa i köket och vi kör med matt vattenbaserad väggfärg. Andra här på forumet pratar om all möjlig färg men detta vet vi funkar. Svärföräldrarna har en murad keddy som dom eldar MYCKET i (deras primära värmekälla) och den är målad med vanlig väggfärg. Funkar klockrent trots värmen!
 
skirmark skrev:
Har precis målat vår nyputsade spis/kåpa i köket och vi kör med matt vattenbaserad väggfärg. Andra här på forumet pratar om all möjlig färg men detta vet vi funkar.
När man snackar om mer eller mindre diffusionsöppna färger så handlar det i huvudsak om källare eller fasad där man har fuktvandring. På vägg inomhus är det inte lika petigt.
 
Fast jag menade färg till murstockar där det kan bli rejält varmt. Men det kanske va onödigt att dra in värmen i tråden såg jag nu, då bonniers vägg inte hade kontakt med spis...
 
skirmark skrev:
Fast jag menade färg till murstockar där det kan bli rejält varmt. Men det kanske va onödigt att dra in värmen i tråden såg jag nu, då bonniers vägg inte hade kontakt med spis...
Aha, jag missförstod.
 
Tack! jo vi trodde nog att det skulle gå bra med vanlig färg. Tror nog att jag uttryckte mig lite oklart kanske, med "spis" menade jag inte murad spis utan köksspisen/ugnen...att jag drog upp det i sammanhanget var att jag inte tror att det är en yta som behöver vara motsåndskraftig mot smuts/fett och tvättbar, och därför inte lämpad att måla med matt färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.