Hej!
Ska måla om fasaden. Tror det mesta är målat med kalkfärg sedan tidigare. Vissa delar är dock målade med ”puts och betongfärg” (se bifogad bild). Går det att måla över den med kalkfärg? Har ni något tips på märke på kalkfärg? Hur gör man när man målar på kalkputs? Skrapa, tvätta, måla? Hur många strykningar? Är det enkelt? Vad ska man tänka på?

Är en riktig amatör så tar tacksamt emot alla tips som finns!
 
  • Vit husvägg, blåa fönsterkarmar, antenne, kvarnsten, höstlöv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit putsad byggnad, skiffertak, blå fönsterkarmar, höstlöv, grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit husfasad med blå fönsterluckor och en vit dubbeldörr med glaspaneler. Luftkonditioneringsenhet ovanför till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fönster, blå korspost, vit vägg, grov puts, blå dörrkant, grus, buske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart hink med puts- och betongfärg, text på svenska, beskrivande text, varnings- och instruktionsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Sheppan skrev:
Hej!
Ska måla om fasaden. Tror det mesta är målat med kalkfärg sedan tidigare. Vissa delar är dock målade med ”puts och betongfärg” (se bifogad bild). Går det att måla över den med kalkfärg? Har ni något tips på märke på kalkfärg? Hur gör man när man målar på kalkputs? Skrapa, tvätta, måla? Hur många strykningar? Är det enkelt? Vad ska man tänka på?

Är en riktig amatör så tar tacksamt emot alla tips som finns!

Är det kalkfärg så får du vitt på fingrarna om du drar fingret mot färgen, tror inte det är kalkfärg men kontrollera det först.

Annars:

Tvätta av allt & borsta bort löst.
Använd sedan en Silikatfärg i den kulör du vill ha och grunda färglösa fält med samma färg för du målar 2 ggr.

Är det kalkfärg så kan du köpa släckt kalk på 10 kg säckar hos Finja ell annat företag & blanda ut det själv med vatten i vattentunna, men låt det stå ett par dagar & rör om då och då.

Silikatfärg är oftast ett mycket bra val, men köp från känd tillverkare!

MvH jawen
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för svar Jawen!
 
såg ett problem på din fasad.
du har konstant fukt upp tag från marken det gör så att puttsen släpper samt färg.detta måste åtgärdas från din del.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Blir inte riktigt klok på om det är kalkfärg eller någon annan typ av färg på min fasad. Om det är kalkfärg vill jag helst måla med det eftersom det är helt öppet och ger fasaden ett bättre klimat jämfört med silikat. Men samtidigt kommer inte kalkfärg fästa om jag målar den på annan typ av puts/betongfärg och då är det bättre att jag satsar på Keims silikatfärg. Jag kommer inte kunna få bort all färg så jag måste välja något av de två. Jag lägger upp några videos. Tacksam om jag kunde få lite hjälp av er som kan det här.
 
S Sheppan skrev:
Blir inte riktigt klok på om det är kalkfärg eller någon annan typ av färg på min fasad. Om det är kalkfärg vill jag helst måla med det eftersom det är helt öppet och ger fasaden ett bättre klimat jämfört med silikat. Men samtidigt kommer inte kalkfärg fästa om jag målar den på annan typ av puts/betongfärg och då är det bättre att jag satsar på Keims silikatfärg. Jag kommer inte kunna få bort all färg så jag måste välja något av de två. Jag lägger upp några videos. Tacksam om jag kunde få lite hjälp av er som kan det här.
verkar som om det är 2 sortens färg på dina väggar. En som smittar av sej är kalkfärg och ligger troligtvis underst. Sen är det övermålat med en tätare och totalt olämplig färg som nu flagnar av minsta fuktvandring. Den täta och flagnande färgsikt skal bort om du vill måla med riktig silikat eller vitkalka.
Om mina gissningar ovan är rätt så kan du låta kalkfärgrester stanna kvar och övermålas med kalk eller silikatfärg.
Tuff jobb att ta bort den olämpliga färgen då den sitter säkert som berget på torra ställen.

Målar du med en fel färgsort dvs en blandning av plastakrylat+ jag vet inte vad+ silikat igen så kommer felet och den dåliga resultat att upprepas.
Lycka till med färgbutikens personal ..... det är inte alltid man får rätt rådgivning där.
 
C
Du kan lätt identifiera kalkfärg genom att peta bort en bit färg och lägga den i en burk med kalklösare, t.ex. ättika, citronsyra eller fosforsyra. Får du då brustabletteffekten är det kalkfärg.

Men ren silikatfärg är hur som helst inte bättre på icke-mineraliska underlag. Om det är omöjligt att få ev. organiskt ytskikt är tyvärr ända alternativet att måla med någon hybridfärg.
 
N
Skulle säga varken kalk eller silikat.
Efter sett filmer, så låt bli att måla med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.