Jag underar om man måste måla en putsad fasad innan vintern eller om man kan vänta till våren?
Jag ska putsa om några veckor och vet inte om jag hinner måla innan vintern då man måste vänta 2 månader innan man kan måla putsen.
Jag har hört från någon att man måste måla en putsad fasad innan vintern, varför vet jag inte.

Om man måste måla kanske det är bättre att vänta med pusen till våren.
Fasaden blir en tunnputs på cellplast.
 
Frågan är bara varför du inte använder dig av genomfärgad ytputs direkt? Kulören är redan i ytputsen vilket är bästa lösningen!
 
fråga tunnputsleverantören. Gissar att tunnputs är mer plast än normal puts och håller tätt utan övermålning. Färg är bara kosmetik. Hur som helst skulle jag inte lämna cellplasten oputsat.
gaia
 
Enligt min leverantör är den genomfärgade putsen dyrare och svårare att arbeta med, och jag har redan färgen. Svaret från leverantören är att det troligen inte är något problem med att vänta tills våren. Men jag ska nog försöka få det putsat så fort som möjligt för att hinna måla innan vintern, bara för att vara på den säkra sidan.
Tack för era svar!
 
Detta va ju ett tag sedan men minns du hur du gjorde? Jag har precis putsat klart och väger på hur jag ska göra måla före vintern (om det nu går ) eller om det är ok att vänta utan att täcka för grunden vilket blir ett jäkla jobb...
 
Va precis i färgaffären (inte nått stort byggvaru) och dom dömde ut silikatfärg direkt och påstog att det inte fanns någon anledning alls att använda den föråldrade giftiga färgen utan att det va sockelfärg som gällde.

Så nu är man tillbaka på ruta -1 och vet inte ens vilken färg man ska ha :)
 
C
A Arne999 skrev:
påstog att det inte fanns någon anledning alls att använda den föråldrade giftiga färgen
Giftig? Låter som något de hittat på.
 
  • Gilla
Lerstenstegel
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Giftig? Låter som något de hittat på.
Verkligen, men vill du ha lite mer kraft i färgen är silikatharts bättre lämpade och mindre risk för kalk/saltutfällningar
 
C
L Lerstenstegel skrev:
Verkligen, men vill du ha lite mer kraft i färgen är silikatharts bättre lämpade och mindre risk för kalk/saltutfällningar
Så är det nog, men denna sockelfärg, om det är Beckers produkt med samma namn, verkar vara en akrylatfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.