Hej, vi har håller på att snickra ihop en platsbyggdmöbel där delar av möbeln även är färdiga skåp från Ikea. Nu behöver vi måla allt vitt. Behöver tips från er kunniga hur vi ska prime-a och måla de olika delarna (eget virke vs Ikea) för att allt ska få samma finish.
 
  • Platsbyggd möbel under konstruktion med vita skåp från Ikea, obehandlat virke och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Vad fint ni gör! Antar att ni lägger ner rätt mycket tid på detta och vill ha fint slutresultat.
Min erfarenhet är att det är mycket svårt att nå samma höga finish som fabrikslackat med de metoder som rimligt står oss amatörer till buds.

Mitt råd blir att ta delarna till lackverkstad. Är det inte möjligt så använd Nordsjö Superfinich, måla när det är torr luft och lite svalare.
 
J Jönas skrev:
Vad fint ni gör! Antar att ni lägger ner rätt mycket tid på detta och vill ha fint slutresultat.
Min erfarenhet är att det är mycket svårt att nå samma höga finish som fabrikslackat med de metoder som rimligt står oss amatörer till buds.

Mitt råd blir att ta delarna till lackverkstad. Är det inte möjligt så använd Nordsjö Superfinich, måla när det är torr luft och lite svalare.
Tack! 🙏

Vi är helt med på noterna om att man även får slipa ner ikealuckorna och måla om dem, så tänker på vad det är för steg man ska göra och vilken typ av färg som ska användas
 
J
A Anna_Anna_H skrev:
Tack! 🙏

Vi är helt med på noterna om att man även får slipa ner ikealuckorna och måla om dem, så tänker på vad det är för steg man ska göra och vilken typ av färg som ska användas
Funderar då på hur det blir med era kanter och hörn på luckorna. Är det påklistrat laminatremsor?
I så fall vet jag inte riktigt hur de ska slipas för att det ska fungera ?
 
Tänkte att man kan slipa ytligt bara för att nästa lager färg ska fästa : )
 
En till fråga - spärrfärg eller häftfärg som grund?
 
A Anna_Anna_H skrev:
Hej, vi har håller på att snickra ihop en platsbyggdmöbel där delar av möbeln även är färdiga skåp från Ikea. Nu behöver vi måla allt vitt. Behöver tips från er kunniga hur vi ska prime-a och måla de olika delarna (eget virke vs Ikea) för att allt ska få samma finish.
Vad har ni för plan för synliga kanter på MDF'en?
 
K Kane skrev:
Vad har ni för plan för synliga kanter på MDF'en?
Vi ska måla allt vitt : )
 
A Anna_Anna_H skrev:
Vi ska måla allt vitt : )
Men det är svårt att få fina kanter på MDF om ni bara målar.
 
  • Gilla
Anna_Anna_H
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men det är svårt att få fina kanter på MDF om ni bara målar.
Tar gärna tips!
 
A Anna_Anna_H skrev:
Tar gärna tips!
Kantlist eller spackling så porerna i MDF'en täpps till.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
J
Min snickare tar alltid och limmar på stavar av högsta kvalitet runt om mdf-skivor. Både för att skydda och göra det lackbart.

Tycker absolut att ni ska följa anvisningarna i det färgsystem ni köper. Det innebär säkert grundmålning.
 
  • Gilla
Anna_Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.