Hej,
Tänkte piffa takplåten över mina burspråk. Vi målade om taket (betongtegelpannor) för några år sedan och de använde den färgen för att måla även plåten. Nu har det släppt på en del ställen och jag har tagit bort allt löst och stålborstat. Kan jag använda plåtgrund och sen plåtfärg ovanpå takfärgen eller är det bättre att klabba på ny takfärg? Takfärgen är ju ngn form av silikatfärg vad jag förstår och helt annat än plåtprimern. Primer brukar iofs vara snälla och fästa på det mesta. Någon som kan vara snäll och hjälpa mig hur jag ska gå vidare?
/M
 
  • Slitet tak med flagande grå färg och tecken på nedbrytning. Bakgrund med delar av röd byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klabba inte utan ta bort färgen och måla med en bra linoljefärg tex Ottossons Järnmönja
 
F fribygg skrev:
Klabba inte utan ta bort färgen och måla med en bra linoljefärg tex Ottossons Järnmönja
Ta bort den är för jobbigt. Det som är kvar sitter hårt. Om det går att måla med plåtprimer plus -färg så är det kanon men det är det jag inte vet.
 
M matknu skrev:
Ta bort den är för jobbigt. Det som är kvar sitter hårt. Om det går att måla med plåtprimer plus -färg så är det kanon men det är det jag inte vet.
Du tar nog bort färgen med en bra såpa, linoljesåpa eller Dansk kristallsåpa skulle jag prova.
Om du klabbar primer och färg på befintlig färg kommer ju problemet snart tillbaka, gör rent och måla om så slipper du färgsläpp nästa år.
 
  • Gilla
matknu
  • Laddar…
Falsarna ser ut att vara i behov av linolja, mota rosten nu i maj när det torkar bra
 
  • Gilla
matknu
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.