Hej!

Har sökt på forumet en del och hittat flera svar om att måla plastmatta i badrum eller inte. Vi har en plastmatta som är stenhård och redan målad. Så jag ser ingen risk med att färgen inte ska fästa eller inte torka pga mattan. Mitt dilemma är bara vilken typ av färg jag ska använda. Anledningen till att jag vill måla golvet är för att det är lite slitet och förra ägaren valde en matt färg, och den är inte superlätt att hålla ren, dessutom har ett gammalt badkar (som vi nu tagit bort) slitigt lite på färgen på vissa ställen. Det är vitt och ska fortfarande vara vitt. Vi ska duscha på ytan som den ursprungligen är gjord för.

Min plan är att slipa med 180 sandpapper, dammsuga, torka av med målartvätt och sedan t-röd innan jag målar.

På bauhaus, (efter varningen om att måla plastmattor) så rekommenderade dom golvfärg istället för våtrumsfärg. Som jag förstått det så är golvfärg slitstarkare än våtrumsfärg. Men samtidigt på bygghemma och någon annan målar sida så står det att man ska använda våtrumsfärg… men egentligen finns det ju inget ”ska” på golv i badrum eftersom det ändå inte är korrekt. Så vad säger ni här? Vilken färg har ni använt på er plastmatta?

Golvfärg eller våtrumsfärg? Vad kommer hålla bäst?
 
Golvfärg håller bäst på golv. För det är exakt vad den är tillverkad för att göra.
 
  • Gilla
Erik.Ha
  • Laddar…
O O skrev:
Golvfärg håller bäst på golv. För det är exakt vad den är tillverkad för att göra.
Jo det tänker jag också, men hur mår den av att bli blöt? Håller det argumentet då, det är det jag blir kluven över 😅
 
Man har ofta golvfärg i tvättstugor, duschrum och garage. Så ja golvfärg tål vatten fint.
 
O O skrev:
Man har ofta golvfärg i tvättstugor, duschrum och garage. Så ja golvfärg tål vatten fint.
Okej, låter vettigt, då kör jag vidare på den planen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.