I vår sommarstuga har vi ett vad jag tror laserat paneltak. Skulle vilja måla det vitt. Vill gärna ha rekommendationer på färg. Behöver jag kvistlack? Osv... är väldigt mycket tak. Ljus laserad träpanel på ett innertak i vinkel med en svart takkrok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B basseman skrev:
BIN [länk] färg först, sedan kan du ta valfri takfärg
Jobbar som målare, den färgen är kanon(y)
 
Borde räcka att köra BIN över alla kvistar va, eller vad säger expertisen?
 
Klart de hade funkat men ofta har du ju 10000000 kvistar, plus att du får ju en grund med BIN. Så är bara fattigt o försöka sitta i alla kvistar. Min åsikt:D
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Har även jag använt nämnd shellackbaserade grund på panel. Och som sagt, stryk hela ytan. Blir kanon och inget genomslag av kvist.
 

Bästa svaret

T tobbbias skrev:
Borde räcka att köra BIN över alla kvistar va, eller vad säger expertisen?
Varför chansa? Stryk hela ytan.
Vi har strykt två gånger med BIN för att vara säkra, det är så tråkigt när man lägger ner en massa jobb och så slår kvistarna igenom när man bara stukit en gång.
 
Tack för alla svar :D
 
Eller Beckers panelgrund den kan du köra på direkt och duger gott som sista stykning
 
nino nino skrev:
Eller Beckers panelgrund den kan du köra på direkt och duger gott som sista stykning
Beckers Panelgrund använde vi först på och kvistarna slog igenom. Med BIN har vi inte fått genomslag
 
B basseman skrev:
Beckers Panelgrund använde vi först på och kvistarna slog igenom. Med BIN har vi inte fått genomslag
Ok Har förvisso lackat paneltak som suttit sen -79, har inte fått genomslag
 
Hur du än gör så blir det 1000 ggr snyggare vitmålat än trären furupanel ;)
(Det passar bara i fjällstugor)
 
M MagHam skrev:
Hur du än gör så blir det 1000 ggr snyggare vitmålat än trären furupanel ;)
(Det passar bara i fjällstugor)
Visst, "ljust och fräscht" är ju på modet nu.
Men det är väl ändå en smaksak?
Svärföräldrarnas västkuststuga med obehandlade träpaneler i väggar och tak från 50-talet
har hittills ingen klagat på i alla fall!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Visst, "ljust och fräscht" är ju på modet nu.
...
Jag är ingen påhejare av vitt, utom i tak. På väggar och övriga ytor blir det lätt sjukhusstämning med för mycket vitt.
Fast ett vardagsrum i en villa från 80-90 talet som har trären furupanel ger mig vibbar av fjällstuga eller gillestuga. Men smaken är olika ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.