Skulle gärna slippa måla fasadpanelen innan uppsättning men är tveksam vad det gäller krympning och ränder. Vad är er erfarenhet?
 
Jag tycker att det var lättare att måla panelen innan uppsättning. Jag målade första lagret innan jag satte upp panelen. När jag målade andra gången och såg hur mkt panelen hade krympt så var jag glad att jag hade målat den innan jag satte upp den.
 
Jag har grundmålat panelen innan jag spikade upp den.

Tycker det går mycket fortare att måla med planken på väggen!

Ska du ha någon typ av läkt så se bara till att måla täckfärg en gång innan du spikar läkten, då slipper du problem med att träet krymper.
 
Tycker det går mycket fortare att måla med planken på väggen!
Ja hmm men det beror väl kanske på verktygen, för målning av panel före uppsättning så kan jag rekommendera en målarlåda(rollbox) ev går den att hyra någonstans, man fyller upp lådan med färg och drar plankan genom lådan...vips så är plankan målad på tre sidor...Jag och frun målade idag och vi snittade ca 180lpm/timme, utan större ansträngning ;D
 
Schwingen, det låter väldans smidigt. Vart kan man inhandla en sådan och vad kostar den?
 
  • Gilla
August Eriksson
  • Laddar…
Schwingen skrev:
Ja hmm men det beror väl kanske på verktygen, för målning av panel före uppsättning så kan jag rekommendera en målarlåda(rollbox) ev går den att hyra någonstans, man fyller upp lådan med färg och drar plankan genom lådan...vips så är plankan målad på tre sidor...Jag och frun målade idag och vi snittade ca 180lpm/timme, utan större ansträngning ;D
Verkar smidigt som tusan. Vill också veta var och vilket pris den har.
 
Schwingen skrev:
och drar plankan genom lådan...vips så är plankan målad på tre sidor
Verkar ju väldigt bra :), blir det bra och snyggt resultat, droppar eller dragränder??

Vilken typ av färg har ni använt, grund??

Går det månne att dra en andra gång med slutstrykningsfärg också?? För åtminstone sista varvet målar ni kanske på plats, eller.....?
Borde väl funka med lasyr också!?

MVH//Christina.
 
Det går bra att både grunda och köra första strykningen med färdigfärg i målarlådan. Efterstryka samtliga brädor verkar onödigt, det sista som händer i boxen är att plankan passerar en sträv borste som stryker av överflödig färg...möjligen kan man få lite mycket färg på sidorna ibland, men rör det sej om bottenbrädor så saknar det betydelse. (EDIT Den kälade läkten blev lite för svår för boxen, där behöver man stryka läkten med pensel efteråt). Visst blir man lite kladdig men det är inget stort problem(svårt att måla utan att få färg på sej). Givetvis staplar man planken på ett smart sätt, jag gjorde så här: Börja med stadigt underlag typ pall el dyl. kapa till läkt med samma bredd som underlaget, i änden på läkten spikar ni fast en kort ca 5cm kloss som är något tjockare än brädorna ni ska måla. I mitt fall fick det plats sex brädor per lager och ett lager bygger 28+22mm. Varje lager vilar alltså på klossarna ute i respektive ände på läkten, du slipper alltså märken på brädorna. Man staplar lätt 150cm utan att det blir ostadigt, och sedan är det väl bara att börja på en ny hög.. ;)
Själv kom jag över en lackskadad box för halva priset dvs ca 2000. Men det borde väl gå att hyra en box någonstans....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.