Hej, skall måla ny panel och funderar då om man även behöver måla sidan som hamnar in emot väggen/luftspalten?

Tänker om det kanske t.o.m är bättre att ej täcka trät med något material. Eller om även den behövs skyddas med färg
 
ej måla baksidan om du har stående panel så målar du 10-20 cm upp på baksidan på det ändträ som är närmast marken
 
T tergo skrev:
ej måla baksidan om du har stående panel så målar du 10-20 cm upp på baksidan på det ändträ som är närmast marken
Liggande panel
 
N Nygge72 skrev:
Liggande panel
gärna träolja 3-4 gånger på ändträdet innan du målar ,har du liggande panel så är det sannolikt i skarvarna det börja ruttna först
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Ska jag måla grundmålade liggande baspanel innan uppsättning. De uppsättas uppe på gaveln under taket. Liggande träpanel på en husvägg under takfoten och en synlig gavelkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Annabell Annabell skrev:
Ska jag måla grundmålade liggande baspanel innan uppsättning. De uppsättas uppe på gaveln under taket. [bild]
Jag grundmålade alla brädor på båda sidor innan jag satte upp dem. Underlättar ju en hel del då det är enklare att passa in målningen (i alla fall för min del) ej regniga dagar/direkt solljus. Så kan man sätta upp när det passar och ingen panik med strykning #2. Eftersom jag målade Falu röd så är ju den yttorr redan efter 1 timme, så jag spikade upp den dagen efter målning så fick den genomtorka på plats (1 vecka) innan jag slutströk den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.