Hej!

Är i full gång och bygger hus och det blir stående z-panel. Köper panelen grundad. Har köpt en målarlåda/rollbox vilket underlättar enormt.

Tanken från början var att mellanstryka panelen en gång innan montering och sen måla sista gången på plats. Nu är huset stort och ca 8 meter till nock och ställning kostar mycket pengar.

Så nu funderar jag på om det är idé att färdigstryka panelen innan slutlig montering.

En uppenbar nackdel är att spiken kommer synas (vit fasadfärg) men det kan man nog leva med så länge inte spiken rostar. Att dutta spikarna är ju en möjlighet iofs.

Någon med erfarenhet eller synpunkter?

Tack!
 
Om marken och utrymmet är bra nog för en mindre skylift är det min rekommendation att slutstryka med panelen monterad. Jag körde det när jag målade om vår framsida. Vi har slamfärg, så jag sopade först så långt jag nådde med stege, hyrde sedan skylift 24 timmar, sopade rent det sista, målade sedan så långt ner det gick med skyliften, och kunde då måla det sista stående på en rejäl pall bara. Behöver givetvis mer än 24 timmar till ett hus med två gavlar, men det var väldigt smidigt och kostar inte många hundra per dygn, särskilt om man är flera i familjen som kan måla så att man kan lösa av varandra.

Jag tycker att omålad spik stör väldigt mycket, särskilt på en vit fasad.
 
Tack för tipset! Ska fundera på detta.

Gällande spikhuvuden så tänkte jag att det går både snabbt och lätt att måla över dessa i samband med uppsättningen av panelen. Det arbetet är ju en bråkdel av att måla hela fasaden. Eftersom panelen är helt nymålad så kan jag inte tro att det skulle bli någon nyansskillnad eller problem med det.

Eller missar jag något?
 
Kan bekräfta att spikhuvudena målades i efterhand. Det blev kanon.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.