Vi bygger om ett duschrum i vår sommarstuga och hade tänkt att ha pärlspont som tak. Jag undrar vilken färg jag ska måla pärlsponten med, om det ska vara högglansig lackfärg, eller om det finns speciell våtrumsfärg som man ska använda?

Tack på förhand! :)
 
Bra ventilation är en förutsättning. Du kan använda linoljefärg, lackfärg eller våtrumsfärg för tak - underlaget (trä) kommer att röra sig och ta upp fukt oavsett ytskikt. Jag skulle satsa på en matt linoljefärg eller våtrumsfärg för tak där båda grundstryks och färdigstryks en gång innan uppsättning för att inte det ska bli "färgglipor" i sponten. Avsluta med en sista strykning när taket är uppe. // Micke
 
Vi har precis satt upp vårt pärlspontstak i vårt badrum, vi målar med linoljefärg eftersom det andas bra, och är tåligt mot fukt. Sen tror jag i och för sig inte det är något jättestort problem om ni inte brukar spruta vatten rakt upp i taket. Visst kan det bli en del stänk och rummet kan vara fuktigt men panelen tål en hel del och använder du linoljefärg så andas trät och torkar ordentligt igen. Men gör som Micke H skriver och måla det nere först så du slipper trärena glipor i sponten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.