Vi har en tråkig våtrumstapet i stugan á la 90-tal i aprikost och det är verkligen inget jag känner för. Jag vill ha vitt eller något liknande. Hur ska man gå tillväga för att måla på våtrumstapet? Det är i ett litet badrum med dusch och väggarna är ju ganska utsatta.

Tips? :-*
 
Hejsan therre,

Tyvärr är målning på våtrumstapet sällan något som rekommenderas och inget som det lämnas garantier på.
Dom gångerna som detta görs är när underlaget är förutsägbart.
T ex då det tidigare är målat (och i gott skick), vid nytillverkning eller vid start från bef. och fast underlag.
För att du, i ditt fall ska få ett 'fast underlag' rekommederas det först att du river ner den befintliga våtrumstapet innan målningen.
Och därefter fattas beslut kring lämpliga behandlingar beroende på vad som är där under.

Låter säkert lite jobbigt, eller?

Jag kan på en gång säga att jag INTE hade dragit igång ett liknande projekt i 'stugan'.
Jag hade målat rakt på med vanlig våtrumsfärg.
MEN provmåla alltid först och kontrollera att det verkligen sitter!!!
Och det är (som vanligt) mycket viktigt med tvättningen.
För att 'döva' plastens mjukgörare innan målning kan man sen slabba med t-röd om man vill...
Själv hade jag hoppat detta och möjligtvis så sparar man med detta drag några 'små grå' som kanske kan komma till pass senare i livet.

Man ska dock ha klart försig att det inte blir världens 'top finish' på arbetet.
Men ljusare blir det. Bättre kulör också, förhoppningsvis.
Hållbarhetsmässigt så vet jag inte.
Men verkar färgen sitta efter en vecka så har jag svårt att föreställa mig att den efter prick 5 år bara ramlar av.

Nu har du kanske lite bättre koll på 'spelreglerna'.
Det som nu avgör är din känsla och ditt omdöme.



VH Fredrik
 
Hejsa Therre
Allt som sägs om ditt badrum är ok men det allra viktigaste är en häftgrund som målars direkt efter T-röden torkat. Detta för att "styva upp" väggmattan.
Men har du duschat på den ytan som ska målas så måste sen tvättas ren från tvålrester och hudavlagringar etc.
Lyckat till

Anders
 
Som du säger Anders så är tvättningen mycket viktig.
Men angående häftgrunden så håller jag inte riktigt med.

Alla 'svåra' typer av underlag brukar det rekommenderas en häftgrund till.
Men det många glömmer är att endel färger har bättre vidhäftning än häftgrunden.
Och våtrumsfärgen.. det är en av dom.
Visst känns det säkert bättre med en grundfärg.
Men jag är tveksam till att den i detta fall bidrar till något som gör det bättre.


VH Fredrik


 
Hej Fredrik
Häftgrundsfärgen har en egenskap som gör att "allt" underlag blir hårt dvs att man inte får en yta som är kånslig för tryck. Många våtrumstapeter är uppbyggda på 2 skikt och för att undvika en färgflagning på dessa rek häftgrund. Har både sett och provat detta under mina 20 år som färghandlare.
Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.