Vi har blivit avrådda att lägga klinkers på övervåningen och därför börjat leta efter snygga våtrumsmattor, vilket visade sig vara lika kul som i Sahara ungefär... Jag vill ha ett svart/ vitrutigt golv och det finns inte hos de leverantörer som vi har kollat hos (Forbo, Tarkett, Armstrong, ).

Jag undrar: kan jag måla mina rutor själv och få ett snyggt, hållbart resultat?
 
Hej Mi.

Har tyvärr inte alls ett svar på din fråga, utan undrar mest varför ni har blivit
avrådda att sätta klinkers på ovanvåningen?
Vi skall själva börja renovera ett badrum på ovanvåningen och jag har helt missat att man inte skall ha klinkers där.

Hälsningar,
iréne
 
Jag är ju ingen expert, men jag tror att det är så här: när man har trähus och träbjälklag så rör huset på sig och på ett bottenplan med gjuten platta blir det inga stora rörelser, men mer på en öveervåning. Detta medför att fogen mellen klinkersen kan spricka av spänningarna som blir och att tätskiktet spricker.

Det jag blir mest skraj över är väl att vi har duschen direkt mot vägg och golv, dvs ingen tät duschkabin med golv anslutet direkt till brunn. Jag har hört att det är den vanligaste fuktskadan i dagsläget och ändå är det standard!?

Ja, ja... nu blir det matta och jag får Vipphink, handgjort kakel och lite annat lyx istället. Vi sparar ju in golvvärmen också!
 
Korrekt utfört är det naturligtvis inga problem att ha keramikbeklädnad i badrum på övervåningen i trähus. Men vid en dålig konstruktion med slarvigt utförande så har man mycket större marginaler med våtrumsmatta, det är alldeles riktigt. Och med tanke på hur mycket klåpare det finns i byggbranschen så är det såklart säkrare för försäkringsbolag att generellt avråda från keramik på träbjälklag, även om mänskligheten naturligtvis har kommit så långt i sin tekniska utveckling att det är fullt möjligt att bygga ett helt strålande bra och tätt badrum även under dessa omständigheter. Såklart.

Välj vad ni vill ha för material och se till att skaffa erkänt duktiga hantverkare, det skulle jag rekommendera.
 
Hej

Det går ju även att lägga våtrumsmatta på golvet och klinker ovanpå (bara man väljer rätt typ av matta) för att få både livrem & hängslen

Sen om det är ett hus byggt för flera år sedan som har torkat och satt sig så är det ingen fara med tätskikt om det görs på rätt sätt

NiNo
plattsättare
 
Vårt hus är bara tre år, så det kommer antagligen röra sig en hel del till... vad jag har hört "äter" våtrumsmattan upp fixet!?
 
Det finns mattor som är godkända som tätskikt under keramik.
 
Om Du nu vill ha plastgolv i badet titta på Gerfloors nya Gerbad annorlunda mönster!
Anders
 
Anders_S- TACK JAG ÄLSKAR DIG :)!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.