Hej,
Skall renovera lite i köket i kolonistugan (måla vägger och tak) Just nu finns det en vävtapet på väggerna. Kan man måla direkt på denna? Är det någon speciell sorts färg som rekommenderas i köket (måste ju tåla att tvättas)?
 
  • Gilla
magnusbp
  • Laddar…
Måla gärna med glans 20 den kallas även för halvmatt. den tål att tvättas av med svamp. dock inte rotborste.
Det ska nog inte vara några problem att måla på vävtapet. Är den tidigare målad? Hur bra sitter den?
 
Jens_H skrev:
Måla gärna med glans 20 den kallas även för halvmatt. den tål att tvättas av med svamp. dock inte rotborste.
Det ska nog inte vara några problem att måla på vävtapet. Är den tidigare målad? Hur bra sitter den?
Den verkar sitta bra..men man kanske ska göra något grundarbete innan man målar? Ska man slipa med lite sandpapper kanske?
 
Det du bör göra är att tvätta av väggarna med målartvätt. Finns färdigblandad som du inte behöver skölja av efteråt. Endast låt torka och sedan måla.
 
Jens_H skrev:
Det du bör göra är att tvätta av väggarna med målartvätt. Finns färdigblandad som du inte behöver skölja av efteråt. Endast låt torka och sedan måla.
OK tack så mycket! Kan man göra likadant med taket, dvs tvätta med målartvätt och sedan måla med samma färg som på väggerna?
 
Ja, men det beror på vad det är för typ av tak...
 
Men vafan Jens... 7-glansen är väl bra mycket snyggare eller?
 
Kör matt i taket alt 7-glans, vem tvättar av taken idag?
 
Klart 7-glansen är snyggare! Jag var lite hängig igår kväll. Själv målar jag Scotte Tak även i köket och 7-glans på väggarna.

Dessutom så frågade yuphin om det gick att använda samma färg i taket som på väggarna. Och önskemålet var ju en tvättbar yta. Där kan man inte rekommendera en 7-glans. Tänk om han/hon börjar tvätta på den och dom tvättade ställena blir alldeles blanka...
 
Tvätta en vävtapet är ju inte så enkelt... Räcker at dammsuga av den. Se dock upp med dåligt sittande väv! Vattnet i färgen kan göra så att väven krymper och korvar upp sig i skarvar samt upptill/nertill. Gäller förstås bara om det är en väv i naturmaterial. Om det finns risk bör man grunda ordentligt med en tak-alkyd. Alltså en takfärg som är lacknaftalöst. Då blir väven isolerad och man kan måla med vanlig väggfärg, förslagsvis glans 7.
 
hej!
Jag rev mitt gamla kök i helgen. Väggarna är av träskivor med målade vävtapetr utanpå. Tapeten sitter fast på alla ställen utom där dom gamla köksskåpen var monterade. Här lossnade vävtapeten när jag skruvade ner skåpen.
Betyder det att jag måste ta bort all gammal vävtapet och sätta dit ny innan jag målar, eller kan man sätta upp tapet endast där den gamla lossnade? Har hört talas om att det ska finna någon form av renoveringsväv. Hur monteras denna i såna fall?
 
köpte Nordjsö 7 glans..den kan användas både till vägg och tak enligt anvisningar på burken...
 
Du kan använda den till både tak och vägg... Så länge du inte har paneltak
 
Ska du sätta upp samma skåp igen och på samma ställen? Eller kommer det nya skåp som ska sitta på andra ställen? Om det är så att du ska sätta upp nya skåp så tycker jag nog att du ska riva ner det som sitter löst och bredspackla hela rummet. Tar lång tid, men blir nog bäst resultat... Det är väl slutresultatet som du vill åt va?
 
Men det är inte rätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.