O
Vi har ett rum med ganska trist och sliten tapet. Vl skulle vilja måla om rummet i vitt då det är ett mindre fönster och ganska mörkt.

Bakom tapeten verkar det sitta gips:
Enkel, texturgrå betongvägg med synlig söm och små skruvar i hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hål med några utstickande trådar på en smutsig vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vid ytterväggen sitter det en spånskiva?
Vägg med spricka och lossnad tapet hörn, synlig gipsskiva, strukturerad yta, skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Otydlig bild, inuti bil, tak, solkig, delvis synlig bilhandtag, platt yta, ljus och mörk brunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(bakom element)

Så frågan är hur man egentligen går vidare. Jag antar att vi behöver riva bort all tapet som sitter löst, spackla hål och skarvar och slipa. Gäller det även för spånskivan eller behöver man göra annorlunda på något vis?
 
O Ocuf skrev:
Vi har ett rum med ganska trist och sliten tapet. Vl skulle vilja måla om rummet i vitt då det är ett mindre fönster och ganska mörkt.

Bakom tapeten verkar det sitta gips:
[bild]
[bild]

Men vid ytterväggen sitter det en spånskiva?
[bild]
[bild](bakom element)

Så frågan är hur man egentligen går vidare. Jag antar att vi behöver riva bort all tapet som sitter löst, spackla hål och skarvar och slipa. Gäller det även för spånskivan eller behöver man göra annorlunda på något vis?
Om det är olika material finns det ju alltid en risk att det spricker igen.
Vill ni vara mer säkra på att det ska hålla så kanske ni skall sätta renoveringsgips över hela väggen, och sen pappa / spackla och måla/tapetsera över det?
 
  • Gilla
jonaskop
  • Laddar…
O
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om det är olika material finns det ju alltid en risk att det spricker igen.
Vill ni vara mer säkra på att det ska hålla så kanske ni skall sätta renoveringsgips över hela väggen, och sen pappa / spackla och måla/tapetsera över det?

Du menar bara gipsa på ytterväggen alltså?

Annars hur är det att måla på tapet? Risk att ytan blir ojämn?
 
K
O Ocuf skrev:
Du menar bara gipsa på ytterväggen alltså?

Annars hur är det att måla på tapet? Risk att ytan blir ojämn?
Att måla tapet går bra, men resultatet blir lika som idag fast annan färg. Dvs man ser precis alla skavanker som finns. Men är det få skavanker så blir resultatet ändå helt OK.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O Ocuf skrev:
Du menar bara gipsa på ytterväggen alltså?

Annars hur är det att måla på tapet? Risk att ytan blir ojämn?
Japp gipsa väggen: Funkar det inte med skruva så kan du använda konstruktionslim.
Måla på renoveringstapet funkar det med, men risken är att den blir lite för tunn för de sprickor du har, men kan funka.

Om du målar på befintlig tapet så riskerar du delsa att den lossnar/bubblar sig, men sen kommer du ju inte dölja några sprickor ... och om du spacklar bara först så är risken att det spricker upp igen rätt snart relativt stor
 
Även om renoveringsgips är tunt så tycker jag man måste ta loss och sala på och fixa med alla foder, socklar etc, så jag skulle nog förespråka renoveringstapet. Beror givetvis på om det är moderna foder spikade med synlig spik eller gamla platsmålade foder mm. De gamla är ofta mkt mer arbetade och svårare att få loss snyggt och sätta tillbaka snyggt.

Hur gammalt är huset och hur ser foder/lister mm ut?

Vid renoveringstapet går ju att riva underliggande tapet där den sitter löst, sätta remsa och spackla så att man iallafall gör det mindre sannolikt att det spricker igen... Gips rör sig ju mindre än spånskiva, men om rörelsen beror på att huset i trä rör sig så tror jag inte man kommer runt att det riskerar spricka ändå...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.