Knepig fråga kanske och vad har silvertejp med målning att göra......

Hursomhelst undrar jag om det går med vanlig färg för utomhusbruk (Beckers perfekt, vattenlöslig) att måla över silvertejp? Ska man tejpa över silvertejpen med annan tejp lämlig att måla över?
 
Hej!
Ingen tejp är väl speciellt lämplig att måla över, då det är papp eller gummi dessa är uppbyggda av = sväller och krymper.
Antar att du lagat något - finns inget annat att laga med?

mvh
//Daniel
 
Det går att måla på silvertejp för att fixa till någonting tillfälligt men det håller inte länge.
 
Går det ta bort silvertejpen och måla som vanligt?
 
Silvertejpen kan röra på sig. Jag har vid något tillfälle istället använt aluminiumtejp (tror det är aluminium i den, eller någon liknande metall) som du bl.a. har till ventilation då den inte ändrar form och det fungerar att måla över.
 
Det är ett plastlock som sitter på toppen av en ett metallrör. Metallröret är ca 2 meter högt och diameterna är 10 cm. Röret som har gjutits fast stödjer ett plank. Röret hade tidigare också en annan funktion till huset. Min granne påpekade att om det läcker in vatten i röret riskerar det att till slut rosta sönder. Jag har tejpat fast locket för att det inte ska blåsa bort.

Locket är kanske 10 år gammalt. Röret målade jag förra sommaren och det är vitt. Frågan är om det finns bättre sätt att lösa detta?
 
Silvertejp håller inte länge i solen. Kommer snabbt att brytas ner och kvar blir ett kletigt lim och lite vävrester. Ska du tejpa finns bättre alternativ som kallas byggtejp eller liknande som är uv-beständig och inte lämnar några limrester efter sig.
 
Ett lock som går över röret - på utsidan av röret alltså...
Eller en sträng med silikon eller annan fogmassa så att locket sitter kvar - om det nu går innanför röret...
Finns ju lock till ex. markavloppsrör, som borde gå att få dit.

mvh
Daniel
 
Stängselstolpar har jag sett att folk brukar fylla med cement. Kanske är en lösning som fungerar för dig med. Då behöver du varken lock eller tejp.
 
Silvertejp är ett himla otyg om du frågar mig iaf, blir precis som cem77 skriver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.