Hej,

Har suttit och skummat igenom många trådar på ämnet, men blir inte tillräckligt klok.

I samband med stambyte i vårt hus från 1946 håller vi på att fräscha upp källaren med tvättstuga. Källaren är oisolerad och dränering är förmodligen obefintlig. Källaren kommer inte användas som boyta. Inga, eller små, fuktproblem vad jag kan se, mer än att färg har släppt på några få ställen. Färgen som sitter är en vanlig väggfärg, vilket är inte är optimalt när det finns fukt i väggarna samt från plattan. Målad för ca 10 år sedan av tidigare ägare.

Jag håller nu på att knacka bort lös puts där det låter ihåligt samt där putsen är lös. Färgen sitter fast, men det går att dra bort den på flera ställen. Ungefär som en tapet. Putsen sitter dock kvar.

Jag försöker lista ut hur mycket av putsen jag behöver knacka ner, rådet jag läst är "lös puts". Om jag drar med fingret över putsen där jag dragit bort färg är det ungefär som sand/grus som faller till golvet. Knackar jag med hammaren lossnar den ännu mer.

Vad innebär "löst puts"? Är det lönt att försöka måla med silikatfärg på den porösa putsen som jag beskrev ovan eller bör jag knacka ner allt puts och läggs på nytt? Putsbruk C? Jag undviker helst att behöva putsa igen om det inte behövs.

Planen är att måla med silikatfärg på den nya putsen och väggfärg över den befintliga väggfärgen, mest för att jag inte orkar/vill fixa något just nu som inte är ett problem.

Tacksam för hjälp!
 
  • Texturerad vägg med ojämn puts och synliga stenblock. Skiftande beige och grå färgtoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sprucken och flagad yta med skikt av nedfallande, vitaktigt material mot mörkare bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du beskriver exakt min källare och eaxkt mina funderingar, hoppas du får bra svar. Bevakar
 
Frågan är väl egentligen hur du vill det skall se ut. Risken med "plastfärg" är att den släpper och du får göra om senare. Om du hyr maskin och riktig dammsugare//stoftavskiljare så är problemet löst framöver efter en helg aktivitet eller kväll beroende på hur stor ytan är.
 
B BosseHansson skrev:
Frågan är väl egentligen hur du vill det skall se ut. Risken med "plastfärg" är att den släpper och du får göra om senare. Om du hyr maskin och riktig dammsugare//stoftavskiljare så är problemet löst framöver efter en helg aktivitet eller kväll beroende på hur stor ytan är.
Ja, jag är medveten om risken med platsfärgen och är villig att riskera att det släpper här och där. Vill samtidigt inte vara dum och behöva göra om en massa igen i framtiden om jag kan göra en mindre insats nu. Frågeställningen är egentligen om putsen som är porös är tillräckligt bra för att måla över eller om jag behöver lägga på ny. Jag har ingen aning om hur puts bör vara - om den jag har nu är okej eller inte att måla på.

Om jag hyr en maskin, vilken skulle det vara isåfall? När arbete är klart och jag ska putsa igen, hur kommer den putsen att vara? Också sandig eller kommer den vara mer fast och "hållbar"?

Momentet att ta ner puts och färg är egentligen inte det jag drar mig för att göra med rätt verktyg, det är att putsa upp väggarna igen. Källaren är på 80 kvadratmeter.
 
C
Kan rekommendera Olfas skrapor XSR-300 och XSR-600 med det breda flexibla bladet BSF-6B för skrapning av färg på slätputs.
 
Jag har aldrig målat på väldigt porös puts. Men anledningen den blir så är väl fukten bakom plastfärgen. Därav jag hade skrapat bort eller slipat bort färgen innan jag målade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.