För 10 år sedan fick vi vårt köksgolv slipat och oljat med en mörkträolja, "Dark Walnut" från Timberex. Nu är golvet slitet och fult och jag funderar på vilka alternativ jag har.

Jag har provat att olja in golvet igen för att möljigen få det att se fräschare ut men det verkar inte vilja ta åt sig oljan förutom i håligheter som slitits upp och blottat fräsht trä. Kan det vara så att målaren lackade golvet också ? Kan man lacka oljat trä över huvudtaget? Jag trodde inte det men...

Det jag helst vill göra är måla golvet vitt med en lackfärg. Det jag helst vill slippa är att slipa om det. Det är ett litet och trångt kök och det kommer bli knöligt att hantera en slipmaskin där. Vi pratar dock bara om drygt 4.5 kvm så man kanske skulle kunna göra det men en mindre maskin men slipper jag är jag glad.

Tror ni det finns någon chans att måla direkt på?

- Jens
 
Jag har lackat ett matbord som tidigare varit oljat. Då använde jag en fernissa (alltså lösningsmedelsbaserad lack). Resultatet blev utmärkt. Ett golv utsätts förvisso för ett annat slitage än ett matbord, men jag tror nog dina möjligheter blir goda om du rengör golvet ordentligt, ruggar upp ytan med sandpapper och målar med en alkydfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.