Jag har en fotostudio, och vill få bort den tvära kanten som uppstår där golv och vägg möts. Min tanke är att böja upp 3 mm masonit från golvet och ca 50 cm upp på väggen, och sedan även låta den gå ut ca 4 m på studiogolvet då golvet inte passar för den typen av bilder jag tar. Min fundering är om det går att måla på masonit. Eller om färgen inte fäster?
 
Rickard.
Jag vet att det går bra att måla på den lurviga sidan, det blir ju såklart inte så helt slätt men färgen fäster.

Annars har seriösa byggvaruhus ofta hemma lackboard som är vit och slät redan.
 
Färg fäster fint på masonit, antar du vill ha helmatt vilket nog inte är det som finns att köpa färdigmålat.
 
Masonit är så slät att det troligen behövs flera (typ 3) varv Innan det täcker, men sitter det gör det.

Protte
 
Visst fäster det utan problem, men du bör köpa färg av bra kvalitet, för masoniten suger åt sig nåt så inibomben. Några ställen med masonitklädda väggar här i detta huset har jag fått måla sådär 5-6 gånger innan det blev målad yta.
Om du ska ha den som fotobakgrund enbart, böj upp en bit masonit men klä den sen med vitt tyg (helst avtagbart så du kan tvätta det mellan varven), t ex ett vanligt underlakan. Då slipper du också reflexer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.