Hej!
I köket har vi en panel som går upp på halva väggen, den är målad i flera lager med grönt.
Nu vill jag på enklast sätt måla om den, dock i en ljusare färg.
-Vad för färg ska jag använda? (typ av färg alltså)
-Måste jag göra ngt underarbete? (Det är ett jämnt underlag och behöver egentligen bara måla på ny färg. Ej flagnat eller så ngnstans.)
-Ska ha ljusgrått, men ska jag grunda ngt lager med kanske vitt först så det gröna inte lyser igenom?

Tacksam för alla råd och tips!
 
Allt detta och lite till kan de förklara för dig i affären, vissa faktorer kan skifta beroende på vilket färgmärke du väljer.

Men på det stora hela går det till så här; tvätta med målartvätt så att fett och smuts försvinner, skydda vägg och golv med maskeringstejp och papp, grunda ev med vit grundfärg, detta måste du inte göra men den är billigare och då går det åt något mindre av den dyrare färdigstrykningsfärgen (i ditt fall är det nog tveksamt om det lönar sig när du ska måla så lite). Sedan målar du med färdigstrykningsfärg (den gråa) 2 gånger behövs förmodligen om du inte väljer en av de nya tjockare färgerna (tex Jotun har nån variant). En panel målar man med vanlig lackpensel. Om du använder en vattenbaserad eller oljebaserad lack spelar ingen roll. Själv tycker jag att den oljebaserade är lättare att jobba med för den flyter ut bättre men den är mindre miljövänlig.

Lycka till!
 
Tack för ett utförligt svar! Nu har jag lite hum om det hela och kan bege mig till butiken snart! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.