Tjena

Jag har just skurat ner gammal limfärg från taket.
När vi gjorde det i ett anslutande rum ifjol fivk vi inte till rengöringen riktigt, med påföljd att det flagar.

Därför målar vi nu med emulsionsfärg istället.
Frågan är om det fäster bättre, eller om jag ändå måste linoljegrunda???

Vad säger expertisen?
 
  • Gilla
Rumpdottir
  • Laddar…
Jag är ingen expert men…

Traditionellt - Skura skura skura…

Ska du göra det halv traditionellt… - Kör stålborste på bormaskin sedan skura…

Vill man vara ännu säkrare kan du köra lin olja alternativt någon djupinträngande grundfärg sedan på med emulsionsfärg. En annan färg som är ny heter "Som kalk" och är faktiskt riktig bra men kanske inte om man är benhård byggnadsvårdare…

mvh plexi
 
Du skriver inte vilken färg du målade med när det flagnade men jag antar att det var latex, eller? Färgen löser då upp limmet som sedan binds till latexfärgen istället för underlaget med påföljden att det flagnar av. Jag har aldrig provat att måla med emulsionsfärg på limfärg men jag antar att det går bra eftersom du har linolja som bindemedel. Vattnet i färgen kommer visserligen lösa upp limmet, men det kommer hellra fästa vid underlaget än linoljan när det stelnar.
Ett bra knep är att stryka minimjölk (skummjölk) på den gamla limfärgen. Då kommer inte limmet lösas när du målar över och kan därmed använda vilken färgtyp du vill att måla över med. Jag har själv målat limfärg på limfärg med samma limstyrka utan problem med den metoden.
 
Explorer;
Jag har målat om spänntak med limfärg för ca 15 år sedan, ser bra ut fortfarande. Färghandlaren rekommenderade nån lacknaftabaserad färg, minns inte detaljer. Det funkade fint med roller på skaft, men man får inte dutta för mycket, utan bara rolla över ett par drag å sedan låta det vara, annars släpper limfärgen.
Denna lacknaftabaserade färg suger igenom limfärgen
och binder ihop papp och limfärg. Nåt med alkyd i namnet dyker upp i skallen min. Kolla med färghandlaren.
 
Ifall du inte skall måla med limfärg igen utan plastfärg så skall taket "patenteras"
Detta göres genom att man strycker taket med häftgrund uppblandat med 30% lacknaft. sedan är det bara att gå på med vanlig takfärg
 
Förstår inte varför man målar över limfärg med annan färg. Gör min egen limfärg och rollar den på taket och efterstryker direkt. blir kanonsnyggt och mycket billigt.
Är man rädd för att det ska färga av sig blandar man ju bara i mera cellulosa lim.
Har även skrapat fram mina murstockar bakom alla gamla tapeter och målat dem vita med limfärg.
Så varför lägga ner en massa tid på att skura taket när det bara är till att skaffa limfärg och måla.
 
Limfärg = Kalk+vatten+tapetlim ?
 
Nej!!
Limfärg= krita + vatten + cellulosalim
Är du intresserad av exakt recept??
I så fall kan jag lägga ut det kanske är någon mer som är intresserad.

Mangelito skrev:
Limfärg =  Kalk+vatten+tapetlim ?
 
Gör gärna det.

Jag hade tänkt köra släktkalk+vatten+tapetlim på putsad murstock och lite lällarväggar.

Vad blir skillnaden egentligen?

Tack!
 
Hej igen!!

Har aldrig hört talas om den blandningen var har du fått det receptet?
När jag målade mina murstockar så gjorde jag efter receptet på länken här under blandade i lite mera cellulosalim för att det inte skulle färga av sig för mycket.
Tycker ditt recept verkar lite mysko släktkalk??
I alla fall här har du och alla andra recept och annat tips och trix på limfärg. Klicka på länken.

http://home.swipnet.se/visbyfarg/limfarg.htm
 
Det var en kompis som körde det i sitt garage. Gjutet garage under mark. Kritar ingenting, och fungerat problemfritt i två år. Inte en antydan till varken dränering eller dagvatten ledningar. Han strök ut det med en gamma sopborste :)

Visst var det släckt kalk. Kritar ingenting. Enligt honom blandar man en 1/3 kalk i en spann, sen på med vatten. Därefter tapetlimpulver tills "färg" konsistens erhålls.

Jäkligt smidigt, men jag har inte själv testat ännu. Tänkte höra lite här innan, då det gäller hus man äger, och inte ett gagage man hyr.

Ytan blev iaf precis som jag vill ha det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.