Är ni som har målat på Kinnasands vävtapet nöjda med resultatet? Jag förstår att man först ska måla med oljebaserad väggfärg för att undvika att limmet löses upp och tapeten lossnar. Därefter bör man väl stryka tapeten med vattenbaserad färg. Dämpas den starka lukten från den oljebaserade färgen i den första styrkningen påtagligt av den efterföljande vattenbaserade strykningen? Och räcker det med totalt två strykningar? Hur påverkas vävstrukturen av olika färgkvalitéer?
Slutligen - blev strukturen och utseendet i övrigt som ni förväntade er? Eller avråder ni?
 
Någon som har erfarenhet?
Eftersom vi vill behålla tapetens kulör och Kinnasands är en tät vävtapet så kanske det räcker med en eller två strykningar?
 
Det fungerar, men det ser ut som skit.
Vad menar du med att den starka lukten dämpas av den vattenbaserade färgen? Den lösningsmedelsbaserade färgen luktar ju bara medan den torkar.
 
Tack för ditt svar Johan, men på vad sätt blir det "skit"?
Innan jag bestämmer mej vore jag dock tacksam för fler synpunkter. Är det fler som avråder eller har någon fått ett bra resultat?
 
Har läst anvisningar om hur man målar på Kinnasands vävtapet men saknar utlåtande om resultatet, undantaget Johan Gunverth som avråder.
 
Jag har själv gjort det för att antal år sedan och reslutatet blir en väggyta som blir "död" i jämförelse med en orörd tapet. Jämför med ett övermålad tegelfasad.
Dilemmat man står inför är att Kinnasandstapeten kanske har en djupröd botten med olivgrön tråd eller orange botten med röd tråd.
(Tapeten tillverkas för övrigt fortfarande.)
 
Tack Johan för synpunkter!
Min linnetapet är ljusbeige med ljusgrå botten, vilket väl gör att det krävs färre strykningar för att färgen ska täcka. Men ytan kanske ändå blir för "död" för att resultatet ska bli bra.
I så fall måste jag riva ner tapeten och undrar hur man gör och om det brukar vara svårt. Förmodar att det blir omöjligt att riva tapeten om den först är övermålad?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.