Hej.

River just ner en glasfiberväv i vardagsrummet.
Under den finns två lager färg vilka är lätta att riva bort.
På putsen sitter en kalkfärg (vad jag kan bedöma).
Ytan är nog inte riktigt tillräckligt bra att måla direkt, men OM, finns det något som fäster på kalkfärgen?

Önskemålet på det färdiga resultatet är att vi inte vill se penseldragen utan att ytan skall upplevas som slät.

Jag förmodar att jag kan bredspackla direkt på kalkfärgen? Vad för spackel anbefalles?

Tacksam David
 
För att vara säker så kan du testa att prima väggen först.
 
dadid skrev:
Hej.
Under den finns två lager färg vilka är lätta att riva bort.
jag drar den slutsatsen att spackel kommer att sitta lika löst som dom gamla färgsikt som du så lätt river idag.
Det kan vara limfärg som sitter på putsen om det är inomhus och liknar kalkfärg. Spacklar du så kommer massan ha svårt att sitta fast eftersom limfärgen är ingen bra grund att sätta något fuktigt på. Lyckas du att få spacklet fast på väggen så kommer nästa omgång med vattenbaserat färg som befuktar det hela och kan orsaka lösningen från limfärgen.
Går den gamla färgen att tvätta bort med vatten så gör det nu innan du spacklar för att inte göra jobbet fler gånger än nödvändigt.
gaia
 
jag tror inte det kommer va problem, speciellt inte med primer, se till o använd rätt produkter bara tll spackling....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.