Hej,
Eftersom dom nya reglerna inte tillåter gipsskiva ska vi (enligt husfirman) använda en glasfiberskiva som heter gyproc.
Är det någon som vet om det går att måla på den?
(Vi vill nämligen ha en vägg målad i badrummet och givetvis fuktsäker)

//NP
 
Det går säker bra, men eventuellt kan en bredspackling av skivan vara en god idé. Jag föreslår att du ringer Gyproc och kollar med dem.

Förresten, ska ni inte sätta glasfiberväv innan ni målar?
 
Om du vill ha en slät och fin yta så är det nog en bra ide att bredspackla innan ni målar. Jag kan berätta av erfarenhet att den gipsskiva som du refererar till suger ganska bra så det går åt mycket färg (eller fuktspärr i mitt fall) när man målar direkt på den.
Måste man inte ha tätskikt och så även om du bara skall måla väggen?
 
Nej, färgsystemet (med grund och eventuellt väv) fungerar som tätskikt.
 
Är det vettigare att välja en av de cementbaserade skivorna framför glasrocken tex masterboard eller minerit vt om man ska måla badrummet? eller kan man helt strunta i de nya reglerna och slänga upp en billig vanlig gipsskiva då där ju inte alls blir samma våtbelastning som med fix/kakel, då låser man sig visserligen till färg och nedanstående är ointressant men dock..
Och om man nu senare får för sig att kakla lägger man då helt enkelt på kakelgodkänt tätskick rakt på färgen?
Förmodar att man även bör köra cementbaserat spackel om man vill försäkra sig om att det ska gå att lägga kakel senare?
 
Kartonggips går bra, de nya reglerna du syftar på avser keramikbeklädnad. Det är fullständigt riskfritt att använda kartonggips under målad yta där det inte vattenbegjuts. Men ska du sätta keramik senare så måste du förstås använda en fuktokänslig skiva. Att spackla med cement- eller gipsbundet spackel är också klokt i det fallet.
 
Tacktack =)

men yta som vattenbegjuts då? dvs vid badkaret/duchen

och så funderingen om glasrocken då den uppenbarligen itne är så jämn? smidigare att köra på masterboard lr minerit vt? fast på minerit vt kanske inte färgen fäster.. vet inte alls va de har för gegga där från börjanoch så ser den juinte heller superjämn ut, fast allt sånt kanske försvinner med glasfiberduken?
 
Om den vattenbegjuts är det känsligare. Jag rekommenderar fuktokänslig skiva i så fall, även om kartonggips fungerar ifall det är helt rätt utfört.
 
tack igen =)
Bara att bestämma sig för om man ska va klok eller dumsnål då ;)

och kanske bäst att kolla me färglev om de tror den fäster på minerit vt.
 
Det är jag övertygad om att den gör. Men kolla ändå med leverantören så att de tycker att det är grönt.

Och det var så lite. :)
 
Sisyfos skrev:
Om du vill ha en slät och fin yta så är det nog en bra ide att bredspackla innan ni målar. Jag kan berätta av erfarenhet att den gipsskiva som du refererar till suger ganska bra så det går åt mycket färg (eller fuktspärr i mitt fall) när man målar direkt på den.
Måste man inte ha tätskikt och så även om du bara skall måla väggen?
om man nu tar Glasroc och ska lägga tätskikt på en del och måla en del (snedtak) - ska/kan/bör man då bredspeckla innan man lägger tätskiktet för att det inte ska gå så mycket tätskikt?

eller kan man grunda med våtrumsfärg? ( fast det kanske är lika dyrt)
 
JanneSjo skrev:
om man nu tar Glasroc och ska lägga tätskikt på en del och måla en del (snedtak) - ska/kan/bör man då bredspeckla innan man lägger tätskiktet för att det inte ska gå så mycket tätskikt?

eller kan man grunda med våtrumsfärg? ( fast det kanske är lika dyrt)
Alltså det är ju bara primern( i mitt fall bostik 6030) som det gick åt mycket av dvs mer än vad som var angivet som rekomenderad åtgång. Men den är ju ganska billig så det gör inte så mycket.
Sen vad det gäller att undvika att det går åt mycket tätskikt ser jag väll inte som något nyttigt men jag tror att du kommer att upptäcka att det är ganska jobbigt( många strykningar) att få på den rekomenderade mängden tätskikt ändå så det är nog inget du behöver fundera på. Jag hade bredspacklat där jag skulle måla, för at få en fin yta, och bara lagt tätskikt där jag skulle kakla.
//H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.