Frågade 2 äldre målare om jag skulle tapetsera eller lägga väv på 13mm gips. De gav mig rådet att lägga remsor med väv i skarvarna på gipsskivorna, spackla över, slipa noggrannt och sen bara måla helt enkelt!! Stämmer detta? Man sparar väl en hel del pengar...men funkar det verkligen??
Skulle va kul att höra kunniga yttra sig i detta!
 
Precis så har vi gjort i...hmmm...4 rum hittills, kan dock vara lite småkrångligt att verkligen spackla över remsan så att den inte syns men samtidigt inte blir en "kulle" över gips-skarven & remsan. Spackla brett & slipa i flera omgångar.

6 mm renoverigsgips har vi använt i alla rum.

mvh // Bjorlevik

ps. gipset suger rätt rejält så använd nån billigare grundfärg för första stykningen.
 
Hej!

Även om du bestämmer dig för att tapetsera måste du sätta remsa i skarvarna, men målar du använd pappremsa lite svårare tycker en del men oj oj oj så mycket bättre än glasfiber remsa...
 
Hej på er alla. Nu e det så här att man behöver bara stryka gips 2ggr om man inte torrrullar vill säga. Det e det största problemet med folk som inte är målare till yrket.Med att torrrulla så menar jag att man doppar rullen en gång och sen försöker man få det att täcka så stor del som möjligt,det är ren snålhet och inget annat.Lägg på "flödigt" istället och efterrulla ,istället för att försöka dra ut dessa stackars färg molikyler till dess yttersta ;) . Tänk på att färgen ska sitta mellan 5-10 år och räknar man ut vad summan blir då så är inte färgen särskilt dyr eller hur? Mvh en glad  Målare. :D   Använd alltid kvalitets färg det lönar sig.
 
Hejsan

Jag tror inte att det är ett medvetet försök att få färgen att stäcka
så långt som möjligt som gör att gemene man målar för tunnt.
Största andledning till att man snålar med färgen tror jag är för att man inte vill drälla och spilla så mycket.

Jag dömmer absolut ingen vid detta..
För har man aldrig sätt en målare i arbete.
Och har man aldrig sätt hur det 'ska gå till' så ÄR det svårt.

Men så är det med vad det än är.
Och att ha turen el. förmånen att få se någon som är bättre än en själv på vad det nu än är, är oftast som en liten upplysning.

Aha! Är det så här man gör! Det måste jag prova!

Oftast så är det ju inte så enkelt som det ser ut...
Men att bara ha sätt litegrann ger ofta svar på mycket av det som man kanske har undrat över. Men kanske inte riktigt kunna sätta fingret på.

Och att måla så flödigt som en målare gör kräver def. att man håller tungan rätt i mun.
Det kräver ganska STOR vana. Och att måla är def. inget som alla kan...

Och att som målare inte inse att man är duktigt på det man gör tycker jag är sorgligt.
Det är ungefär som att Michael Schumacher tycker att du el. jag är kass på att köra
F1-bil bara för att du el. jag inte vågar hålla stumt i durken för jämnan.

Visste är det 'lätt' om man gör det dagarna i ända.
MEN hur va det eg. allra första gången???

Va ödmjuk. Vissa lite 'trick' och ge några goda råd.

/Fredrik
 
Det e sant som du säger Fredrik ,Övning ger färdighet. jag har inte sagt att någon e dålig på vad dom gör. men folk man pratar med ute på byggen eller i lägenheter . berättar eller visar att det gick minsann inte mer än 2 liter till den väggen men det blev lite flammigt ,men det gör inget för att färgen va billig.jag vill bara att folk ska vara lite mer kritiska mot sig själva och ge måleriet den tid och färg det behövs för att få ett fullgott resultat. Och till alla er som tog illa vid sig av mitt förra inlägg så vill jag be om ursäkt. Jag vill bara att ni ska vara riktigt nöjda med ert måleri.Mvh Kaiser
 
Hej

Jag inser att jag kanske va lite för 'vass' i mitt förra inlägg.
Jag är ledsen och ber om ursäkt. Det va onödigt.
Jag hoppas att du inte tog illa vid Kaiser.

Visst stämmer det till viss del att folk snålar för att slippa köpa en extra burk.
Sen när det blir blir flammigt och fult så...
Det är ibland smått magiskt att folk kommer så långt som dom gör.
Inte ovanligt det blir färg över i en 3:a när 20 m2 ska målas 2 gånger.
Och då har man målat tunnt. Väldigt tunnt...
Och jag kan bara inbilla mig om hur det kan se ut.
Men förmodligen så ser det rent ut sagt förj****** ut.
Men alla ser ju inte med samma ögon...

Visst kanske en annan målar väll flödigt ibland.
Men fördelen med detta är ju inte bara att det krävs mindre styckningar..
Det går MYCKET fortare, MYCKET lättare och det sliter mindre på verktygen.

Men som sagt så tror jag inte att det i dom allra flesta fall beror på att man är snål.
Man är rädd för att ha för mycket färg i verktygen för att man lätt spiller och dräller.
Och har man aldrig målat förut och heller aldrig sett en målare jobba så är det inte lätt.
Man gnider på där och tror att det är så här det ska gå till.
Dom allra flesta inser att det förmodligen är dom som gjort nått fel när det sen inte blir bra.
Erkänner det för sig själva, ber om lite råd och köper en burk till för att försöka rätta till det.

Sen kommer den lilla men väll synliga skara av människor som vet bäst, kan bäst och aldrig gör fel.
Dessa vet inget, kan inget och gör nästan ALLTID fel.
Helt enkelt för att dom 'aldrig' kan ta till sig av kritik. Det är alla andra det är fel på.
Samma människa kan tunna 3 liter färg och få det att räcka till 3 styckningar i ett v-rum.
Och därefter bli rent ut sagt förbannade för att färgen va så trög att jobba med,
den täckte dåligt och skvätte det gjorde den ju minsann också...

Att här försöka 'hjälpa' denna mycket irriterade Dam el. Herre när man dessutom vet att denna absolut 'INTE' kan göra fel är både kul och spännande.
Helst av allt vill dom ha ny färg och nya verktyg. Allt är ju bara skräp. Dom gapar och gormar.
Och gapa kan dom. Så ta fram en roller och en färgburk. Då blir det ofta tyst.
Sen ber man dom snällt följa med till någon lämplig vägg.
Här brukar det bli så att denna person inte alls är lika säker längre.
Han förstår att han bli ifrågasatt. Och han vet kanske att han modligen inte har rätt.
Men han har ju sas 'målat in sig i sitt hörn'..

Detta kan bli en ganska kritiskt punkt.
Och det är inte ovanligt att det inte ens går att få denna person att överhuvudtaget greppa rollern.
Alla möjliga ursäkter kommer farandes. Vill inte skita ner sig. Ovant underlag. Inte samma färg.
Men om jag hämtar en sprutoverall åt dig? Om vi byter vägg? Och om jag ändrar färg?

Här är det eg. ingen ide att sparka mer på den som redan ligger.
Ty han vet redan vartåt det barkar..

"-Jaja, nu när vi ändå står här med alla färg. Och om du inte har lust. Så kan jag väll iaf visa 'mitt sätt'."

Man brukar inte behöva 'säga' eller göra så himla mycket mer.
Köp en ny burk och hem igen. (Gör om - gör rätt)
Att det nu helt plötsligt går mycket bättre andra gången är oftast mycket märkligt..
Många erkänner här att. Ok jag gjorde fel. Tack för att du visade.
Men det finns dom som fortfarande och bestämt hävdar att dom gjort på 'sitt sätt'.
Att det nu blivit bra berode på något helt annat..

Ja, första gången så måste det nog varit så att månen låg i någon mystisk och ovanlig fas med Jupiter..
Eller vad som helst annars. För fel kan man ju själv ABSOLUT inte ha gjort.

Jag vet inte vad det är som tar emot så fruktsansvärt.
Varför det ska vara så svårt att erkänna att man kanske har gjort fel?
Att hela livet spring runt och hitta förklaringar och ursäkter för dom fel man gör i allt
annat än det som det eg. är....  Sorgligt...
Omgivningen vet vad som är fel. Men dom vet att denna inte klara av att höra det.
Därför är dom tysta. Därför ler dom och tiger. Inte för att denna har rätt.
Så den ända som dom egentligen och till fullo lyckas lura är sig själva...


/Fredrik
 
Ingen fara Fredrik. Jag tog inte illa vid mig ,måste ta kritik när den behövs ;).
 
Tja- tog tag i takmålande i helgen - sovrum o hall gick kalas men vardagsrumstaket blev flammigt som f-n. Tog tag i det med en andra strykning idag, men jag tror bara det blev ännu värre :(. Får kolla i morgon när det torkat ordentligt. Har iofs färg så det räcker t en runda till (nej - har inte snålat med första laddningen - köpte nytt idag).....

Har strukigt "rakt igenom" från fönster t vägg. Det jag kan tänka mig är att jag möjligtvis inte orkat "trycka till" mitt över "möbelhögen"....för det är där det är som värst tycker jag....nåja - på´n igen....
 
Hej, någon som har tips på hur man gör när det spricker i hörn och tak fast man har satt pappremsor, spaklat och slipat? Har provat med latex men det hjälper inte.

Mvh Iram
 
Det löste sig på round no 3....iofs är det väl lite "flammor" men någonstans måste man ju dra gränsen. Tror inte det kommer synas så mkt när jag eldar på med 60w lampa istället för med 650W som jag gjorde idag :)

 
Hej, någon som har tips på hur man gör när det spricker i hörn och tak fast man har satt pappremsor, spaklat och slipat? Har provat med latex men det hjälper inte.

Mvh Iram
Huset rör sig. Inte mycket att göra åt. Tapetsera inte över hörnen utan sätt en liten list där i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.