Jag tänker försöka måla över en gammal vävtapet
från 1970-talet. Vilket underarbeta bör man göra?

Jag har tänkt att färdigmåla med vanlig vattenbaserad
väggfärg.

/T
 
Gamla 70-tals vävtapeter suger färg så man tror att de skall komma ut på yttersidan av huset. Jag hade rekomenderat en mycket billig färg för att grunda ett par gånger med, före färdigstrykning med rätt kulör.
 
Instämmer. Mätta med billig färg. Om du har spik och skruvhål så ska dessa bara målas över, är dom stora så fyll med latex. Man ska aldrig spackla på en vävtapet. Kan tyckas självklart, men jag har sett såna exempel.
/CC
 
Jag misstänker att det är obehandlade 70-tals väv/tråd tapter. Typ fd. Kinnasand.

Dessa går att måla men att köra med vanlig väggfärg direkt kan vara riskabelt.
Det kan bli för blött och för fuktigt när man kör ett helt rum i en stöt.
Dessa tapeter suger mycket vatten och blir väldigt tunga...
Limmet löses upp.... och det kan faktiskt innebära att tapterna lossar och faller ner...

Men det finns grundfärger där fyllnadsmedlet är väldigt grovt. (Kornig färg).
Det ger en "torrare" produkt som mättar bra utan att tillföra allt för mycket vatten.

Efter denna behandling är det det fritt att måla med vilken väggfärg som helst.

/Fredrik
 
Jag fick tips om att först måla med alkydfärg för att undvika
problemet med att vatten kan lösa upp limmet.

Kan man i så fall måla över alkydfärgen med vanlig vattenbaserad
väggfärg?

 
Vi målade en gammal vävtapet i samma åldersklass som din.
Mitt tips är att göra en första strykning med s.k. patentfärg, så att du inte riskerar att tapeten lossnar på sina platser där limmet kanske är för torkat.

Patentfärgen luktar dock något, och det går åt mycket eftersom underlaget suger något otroligt. Se till att ha värme och bra ventilation.
 
Hej!
Är ny på forumet och vet inte om man kan fortsätta i så här "gamla" trådar, men gör ett försök!
Har själv just köpt ett hus med en orgie i mörkbruna vävtapeter som vi tänkt måla över. Har då fått tipset att grunda med tapetklister! Någon som har erfarenhet av detta?
 
Tja!

Grunda med tapetklister är helt rätt, billigt å bra och mättar helt ok
 
Låter bra!
Blev lite orolig när jag läste i en annan tråd att tapetklister också kan användas till att ta bort gammal tapet... Vill ju helst inte att hela den fina gamla väven ska ramla ner! :) Men det kanske man undviker om man inte plastar in hela väggen med gladpack efteråt.

/Elin
 
Hej hej

Visst mättar tapetklister bra..

Men att slaska på i ett helt rum där det är en textiltapet..
...som man dessutom tänkt måla över...
Ojoj!... Håll alla fingrar i kors, spotta över alla axlar och knip med alla tummar i världen...

För mig låter det som att muck gräl med någon labil stackare från Kumla bunkern.
Alltså, inte så väldans vettigt...

Dessa tapeter SUGER som sagt mycket av vad man än slaskar på.
Om det är tapetklister, vilket innhåller mycket vatten så är risken stor att det löser upp
limmet som tapeten sitter uppe med...

Du måste grunda först!
Och det gör man antingen med en oljefärg. (Luktar rätt illa)
Men det finns som sagt andra alternativ.
Vattenburna sådana. Med HÖG torrhalt.

Ni gör som ni vill. Men jag hade aldrig försökt mätta en textiltapet med tapetlim.
Även utan plast så är risken stor att allt hamnar på golvet...

/Fredrik
 
Varför inte riva ned vävtapeten istället för att måla direkt på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.