Hej. har en omålad träpanel i taket i mitt vardagsrum. jag tänkte måla det vitt men vill ha gneomslag på kvistarna. hur går jag tillväga med detta? tack på förhand
 
Hmm tolkar jag det verkligen rätt om jag tror du menar att du vill se kvistarna igenom? Isåfall är det väl bara att måla på med en vanlig takfärg så kommer väl kvistarna igenom efter ett tag, alternativt lasera taket så ser du dom på en gång...
Om du menar att du INTE vill se kvistarna så penslar du på med kvistlack på kvistarna innan du målar, finns att köpa hos alla färghandlare och man skall pensla på 2 gånger innan man målar över.
 
Antar att du inte vill måla heltäckande..
Då är lite vitbruten lasyr det du vill ha. Jag gjorde det för tre år sedan i barnens sovrum, det är fortfarande riktigt snyggt.
Jag använde beckers produkter, men här är exempel på resultatet:
http://www.herdins.se/farg--lasyr/tak--och-panelvitt__261

/ Fredrik
 
Om det är gammal träpanel och du vill TÄCKMÅLA: kvistlack, oljefärg och sedan vattenbaserad. Oljefärgen har två uppgifter; dels så hjälper även denna till att försegla kvistarna sedan så gör denna att du ej får "genomslag" av själva panelen.

Blir inte kul när oljefärgerna inte är tillåtna längre; de vattenbaserade kan inte samma saker
 
Min gamla takpanel hade någon slags lack redan, så jag kunde inte lasera. Jag använde istället panellack med mycket vitt pigment i --> fick ett mycket vitt tak men där trästrukturen gick igenom som laserat.
 
Hej,

Jag har använt Trip Trap färgen en del för furu som redan har gulnat, om man jmf Herdins nya tak och panelvit, vilken är att föredra?

Kan man sprumåla ngn av dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.