har köpt ett trähus i nacka som har en sportstuge röd färg(ej faluröd), känner ett starkt behov att måla om NU.
planen är vit fasad men problemet är att 2 olika målare säger olika saker, 1 för och 1 emot att börja nu, någon som har koll? huset är 100 m2 så det behöver ju inte ta allt för lång tid att måla, eller???
 
Snart blir det för kalt och för fuktigt att måla utomhus....
vänta till våren med utsidan. Insidan kan målas när som helst ;)
gaia
 
  • Gilla
astridsiri
  • Laddar…
Jag hade då definitivt inte börjat måla om utomhus i slutet av september. Har man inte problem så skapar man dessa känns det som. Det kan bli både dyrt och framförallt jobbigt om det ska skrapas och fixas om nästa år igen. Jag målade en vägg på friggeboden när det var fuktigt förra året och den väggen är helt blek jämfört med de andra 70 kvm jag målade.
 
Hade målare förra året som hjälpte oss att måla om huset på våren - det blev så pass regnigt under vår sommaren att det färdigställdes först i september. Framför allt så är det bra att vänta ett par dagar efter regn så trät hinner torka ut ordentligt innan man målar - enligt målaren.

//Anders
 
Vänta till våren / sommaren. Färgen torkar otroligt sakta när det är kallt ute och kommer det en kraftig skur så rinner allt bort.
 
Jag säger också av egen erfarenhet att vänta med målning. Jag målade det sista på huset i slutet på augusti, trots vackert väder så borde man inte måla efter kl 14 då.Daggen lägger sig innan det blivit torrt och det blir blekt och fult.
 
Nja blekt och fult blir det då inte med den färg jag använder (Tinova VX / Cuprinol fasadfärg), målade både Juli, Augusti och September, senast 23:e. Men som sagt torktiden blir besvärande lång när det är fuktigt respektive kallt. Visst går det enstaka bra dagar att måla en liten yta tidigt på morgonen som sen hinner torka innan kvällen, men ett helt hus - nej.
 
Tomtebo skrev:
Nja blekt och fult blir det då inte med den färg jag använder (Tinova VX / Cuprinol fasadfärg), målade både Juli, Augusti och September, senast 23:e. Men som sagt torktiden blir besvärande lång när det är fuktigt respektive kallt. Visst går det enstaka bra dagar att måla en liten yta tidigt på morgonen som sen hinner torka innan kvällen, men ett helt hus - nej.
Jag använde Nordsjö tinova VX oljetäckfärg...och märkte direkt skillnad från då det målades på våren/sommaren och när det målades i slutet på augusti. Det blev blekt och kontsigt i augusti)Självklart spelar kvaliten på färg stor roll för övrigt,men inte i detta fall med med fukt och dagg på kvällar. Så jag rekommenderar fortfarande våren och sommaren för målning! :)
 
Det var märkligt, för min del har kvällsfukten inte varit något problem med VX då den alltid fått några timmars torktid innan kvällen. (Ett undantag: stuprännor som ju kyls ned extra målades väl sent och blev bleka av kvällfukt.)

Var det möjligen så att färgen i ditt fall bara torkat nån enstaka timme när kvällsfukten kom samt att det var extremt fuktigt?
 
Handlar inte detta egentligen om sunt förnuft? Om det överhuvudtaget finns risk att man ska behöva göra om det så drar åtmminstone jag mig för att göra det. Halvdana arbete är inge kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.