Hej!
Hade tänkt att måla om ett gammalt badrum med våtrumsmatta, har rivit ut två glasdörrar som var fastborrade i väggen och spacklat hålen med våtrumspackel, sedan tänkt att måla direkt över med våtrumsfärg.

Det jag undrar över är att det går en vågrätt skarv runt hela rummet där väggmattan överlappar golvmattan och en likadan högre upp, som en border som överlappar väggmattan. Sedan är det väl silikonat runt hela ser det ut som.

Vad jag förstått så är det ingen vidare idé att måla över silikon. Hur ska jag göra här?

Sedan så är det ett litet släpp på en skarv vid dörröppningen, kan man laga denna själv? Den är ju inte direkt utsatt för vatten.

Se bilder.

Tack för svar.
 
  • Skarv där våtrumsmattan på väggen överlappar golvmattan i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en våtrumsmatta med en spacklad och slipad hålighet samt fläckar och överlappningsskarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett badrum med gammal våtrumsmatta och synliga skarvar samt en skadad del vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silikon lär det inte va om inte nån vart där och kladdat dit det efteråt.
Men läs gärna trådar om målad matta då dom verkar va lite olika hur nöjda folk e efter ett tag.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Silikon lär det inte va om inte nån vart där och kladdat dit det efteråt.
Men läs gärna trådar om målad matta då dom verkar va lite olika hur nöjda folk e efter ett tag.
Okej, nej så är det nog, kanske är något annat när man monterade mattan, ingen jättekoll på det här :)

Vet att det är blandade resultat, men det blir att måla i vilket fall, sen blir det väl att byta ut allt vid ett senare tillfälle. Men kan man lägga nån fog eller liknande för att snygga till övergången mellan mattorna?

La in en bild på skarven som släppt lite också
 
  • Skarv där mattan släppt vid dörrpost med synlig övergång och blommigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har för mig att jag gjorde följande när jag målade en våtrummsmatta för några år sedan

T-röd för att ta bort ev mjukgörare i mattan
Grundfärg
Täckfärg

Detta satt kvar det halvår/år jag hade kvar badrummet innan jag rev det. Jag köpte grejjerna på Flügger efter deras rekommendationer dock har jag för mig att dom avrådde från att måla på våtrummsmattor då dom inte kunde garantera att det skulle sitta kvar. Men om du som mig bara ska ha det som en temporär lösning bör det ju funka. Prata med en färghandel så borde dom kunna berätta vad du ska ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.