Jag har ett problem med mina utemöbler som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Tänkte vara lite duktig under vintern och få bort eventuell mossa och svamp från mitt IKEA-set TÄRNÖ (akacia med stålben) så jag skurade av det med såpa. Nu är träet inte längre vackert mellanbrunt utan alldeles vitt... Dock inte på undersidan, det var bara färgen från sittytan som lossnade.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till, men har några alternativ.
  • Lasera om grejerna med IKEA:s egna märke VÅRDA och hoppas att det blir som nytt igen. Blir det det?
  • Måla om stolen med färg som kanske tål mer än lasyren? Det kunde bli riktigt snyggt också och lite ovanligt. Men vilken färg väljer man i så fall och kommer det verkligen hålla?
  • Köpa nya möbler. Men det känns lite slösigt.


Hoppas få råd av någon erfaren marodör!
 
Jag skulle prova med vårda-oljan. Såpan har troligen löst upp den oljan i träet och skurat bort det pigment som jag tror finns i ikeas olja. Obehandat ädelträ kan se väldigt olika ut mot behandlat.
 
Den enda färg som jag har fått att hålla på trämöbler som står ute är s.k. fönsterfärg, specifikt Jotuns Vindekk.
Alltså färg för utsidan av fönster.
Den var visst diffusionsöppen, och flagade inte av.
Det var länge sedan så nu heter väl färgen något annat.

Och det är klart att du skall behålla och vårda möblerna om du gillar dem!
 
Dom kostar ju 279:- nya, förmodligen mindre än ny färg.
 
Tack för era råd! Jo, det lutar såklart åt att rädda möblerna. Får diskutera med sambon om vad som blir finast av att återställa eller måla om, ifall ni tror att båda funkar.
 
Visst är acacia ett fett träslag? Sådana brukar vara lite svåra att få färgen att fästa bra på har jag läst. Kolla gärna upp det ett varv om ni går på färg istället för olja.
 
Bra tänkt. Kanske säkrast att olja ändå.
 
Intressant! Men vet inte om jag tror på att man ska tvätta möblerna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.