Har köpt utemöbler i oljat hårdträ (hardwood). I affären säger de att det i princip är obehandlat och rekommenderar därför att man oljar omgående. Jag funderar emmelertid på att måla möblerna istället.

1. Behöver jag slipa upp dem först ? Hur mycket ?
2. Skall de ändå oljas före målning ? Vilken olja isåfall ?
3. Vilken färg kan/skall jag måla med för att de skall hålla bra ? (vit eller svart kulör.)

Till saken hör att jag kommer få svårt arr förvara dem inomhus under vinterhalvåret så därför funderar jag på en bättre behandling direkt.
 
Det blir sällan bra att måla dem för de avger fett hela tiden så olja dem. Jotun har en Benarolja för ädelträ. En vanlig vattenbaserad träolja duger oxå bra.
Anders
 
Har monterat möblerna och det är visserligen lite fett på sina ställen men jag trivs verkligen inte med den mörkbruna färgen. Detta förändras väl visserligen över tiden till en mer silver/grå färg men om jag ändå vill ta steget och måla möblerna vad göra? Hörde om en möbeltvätt (typ teaktvätt) som skall ta bort endel av oljan.

Vanlig lasyrfärg, funkar det?

(Ps. Benaroljan var grymt dyr, 600 kr för 5 liter, vad är det som gör den så dyr?)
 
Anders_S skrev:
Det blir sällan bra att måla dem för de avger fett hela tiden så olja dem. Jotun har en Benarolja för ädelträ. En vanlig vattenbaserad träolja duger oxå bra.
Anders
Detta stämmer för vissa träslag att de är egenfeta. Dock inte alla.
Flertalet av de träslag man kallar "hardwood" i Sverige avger inte fett.
 
carax skrev:
Har monterat möblerna och det är visserligen lite fett på sina ställen men jag trivs verkligen inte med den mörkbruna färgen. Detta förändras väl visserligen över tiden till en mer silver/grå färg men om jag ändå vill ta steget och måla möblerna vad göra? Hörde om en möbeltvätt (typ teaktvätt) som skall ta bort endel av oljan.

Vanlig lasyrfärg, funkar det?

(Ps. Benaroljan var grymt dyr, 600 kr för 5 liter, vad är det som gör den så dyr?)
Om du inte har oljat möblerna ännu räcker det med en avtorkning med lacknafta för att kunna måla.
Du kan måla med vilken färg som helst i princip, men tänk på att olika färgtyper har olika lång livslängd.

Om möblerna ska stå ute hela året kommer träts fuktkvot att variera mkt och orsak upprepad svällning och krympning.
Detta får enklare färger att spricka.

Själv har jag använt en tvåkomponents uretanfärg för mina utemöbler.
Finns för båt bruk (dyra!, men bra). Biltema har en billigare serie som verkar helt OK. Ganska få nyanser dock.
Jag tog Biltemas ljusgrå. Den har ett svagt gröngult inslag. Vilsamt för ögat.
 
Eftersom man inte alltid vet träslaget så är det en säkerhet med att först tvätta av träet. Har haft frågan uppe om att måla tropiska träslag allmänt men fått svar att man inte bör måla för att det oftas är svårt att måla så att dte håller en längre tid än ett år. Visst båtfärg funkar säkert , men får man det minsta lilla vatten in i trät så kommer det säkerligen att släppa och då blir det jobb om man vill ändra sig och olja istället.
Behöver du verkligen den mängden benarolja? 1-2 lit borde vara tillräckligt.
1.a gången späd med 30 % lacknafta , 2:a gången 10-15% lacknafta och 3:e gången oförtunnad och stryk TUNT. Det blir problem med klibb annars.
Detta är mitt förslag och det finns säkert andra med. Lycka till i valet.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.