Hallå!

Har för avsikt att måla om vår trapp i furu som just nu är lackad.

Hur göra?!?

Måste jag slipa?!?

Tacksam för råd, tips och alla möjliga svar...
 
Vi målade vår furutrapp vit. Slipade hela trappen med slipmaskin, målade med vit golvfärg (3 strykningar blev det). Det var 2 år sedan och trappen är lika fin fortfarande!

Lycka till!
 
Jag har precis målat om min furutrappa. Jag målartvättade och slipade lätt med slippapper. Grundade, målade sen 2 ggr, men var tvungen att ta en sista 3:e strykning på vagnsstycken och steg.

Jag har sparat det bruna linoiumet på stegen och ska brunolja trappnosen för att matcha.

Skulle om jag gjorde om det stryka 2 ggr med grundfärg, alt lite tjockare än vad jag gjorde. Furufärgen är kraftig. Skulle dessutom INTE använda roller som jag gjorde på undersidan av stegen. Färgen blev för tunn mha roller, och jag tror det var det som gjorde att jag fick göra så många strykningar. Lycka till! Jag tog bort målartejp och papper igårkväll är jättenöjd idag!!
 
...tackar tackar...skönt med alla svar fråm er hjälpsamma...nu e det bara att få tummen ur o sätta igång *L*
 
baratette skrev:
Vi målade vår furutrapp vit. Slipade hela trappen med slipmaskin, målade med vit golvfärg (3 strykningar blev det). Det var 2 år sedan och trappen är lika fin fortfarande!

Lycka till!
Vi gjorde likadant fast det blev nog 4-5 strykningar. På stegen la vi Lundbergs eksteg. Håller än :).
 
Gammal tråd. En fråga till er som slipat trappa och spaljé före målning, hur mycket dammade det? Har nyss målat och tapetserat bostaden och är därför tveksam till slipdamm. Att använda slipmaskin verkar ju uteslutet med tanke på mängden damm.
 
Finns slip med anslutning till grovdammsugare. Dammar minimalt om man inte är för snabb.

från luren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.