Hej!

Jag är en otroligt velig typ som ÄNTLIGEN lyckats bestämma mig för vilken färg jag vill ha i sovrummet, nämligen en mycket mörk olivgrön nyans.

Har dock några funderingar:

P g a nämnda velighet är rummets väggar redan täckta med en hel del lager, nämligen (i ordning inifrån och ut):

1. Slät papperstapet från 1997. Uppsatt av proffs, inte av mig.
2. Vit grundfärg (2000).
3. Vit väggfärg (2000).
4. Beige väggfärg "Som Sand", alltså färg med tillsatta sandkorn. (2000)
5. Uppskattningsvis 6 lager av gul väggfärg i olika nyanser (tills jag hittade den jag - då - tyckte var bäst ::)). (2000)

Så ser det ut på 3 av väggarna. På den fjärde väggen, som funkar som fondvägg, finns dessutom:

6. Två lager vinröd färg. (2000)
7. Planlöst ditkladdad shellack på vilken jag klämt fast "bladguld", alltså sån där tunn metall, i form av ett fyrverkeri. (2000) (Ja, jag har konstig smak.....)

Min första fråga:
Finns det någon gräns för hur många gånger man kan måla på en (i grunden tapetserad) vägg? Tapeten underst är såvitt jag kan bedöma i bra skick och jag hittar inga bubblor eller andra konstigheter. Dock föreställer jag mig att det till slut kan bli lite konstigt när alla skikten börjar bygga uppemot centimetern i höjd? Finns det någon risk att rubbet krackelerar om man sedan drar i en jätteskruv för att t ex hänga upp en spegel?

Min andra fråga:
Hur gör man med den specialbehandlade fondväggen? Finns det någon grov och klistrig "grundfärg" av något slag som man kan grunda med, dels för att säkerställa att färgen fäster bra över shellacken och bladmetallen, dels för att jämna ut ojämnheter? (Väggen känns helt jämn när man tar på den, men jag antar att bladgulds-fyrverkeriet ändå kommer att synas igenom, om man inte grundar).

Mycket tacksam för svar!

Hälsningar,

Fnulan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.