Hej,

Är i taget och ska måla om min putsade fasad. Tror att den är målad med kalkfärg sedan tidigare.

På nått ställe stod det att man var tvungen att borsta bort all gammal färg, ner till putsen. Stämmer det?

Är det något annat man ska tänka på när man målar med kalkfärg?
Hur vet jag att det är målat med kalkfärg sedan tidigare? När man tittar på nära håll glimmar det något i den vita färgen. Är det någon slag glasarmering i den?


Detta är ett nytt område för mig så tacksam för eran erfarenhet!
 
Titta på målarkalk, det funderar vi på till gammal skånelänga.
Verkar hålla längre än kalka (vill inte kalka om varje år...)
Och ska gå att "måla" på kalkad fasad utan att sopa bort allt (ett hästjobb!)
 
M
Målarkalk är inte en typ av färg utan ett företag som tillverkar färger, putsbruk o.dyl.

http://malarkalk.se/
 
Oj då måndag?
Jo målarkalk är ett företag, de har många produkter som lämpar sig för bla kalkavfärgade fasader. Deras produkter verkar vara bra och menade som ett tips att kolla deras sortiment.
Är det en vitkalkad fasad (vilket vi har) är det ganska lätt att se om det är kalkat tidigare. Dra handen över väggen o det blir vitt damm i mängd (speciellt om det är länge sedan det kalkades sist)
Kalk förgipsas med tiden och det blir som stora flagor på väggen, då det är misskött!
Det där med glasfiber det vet jag inte, men i vår vita gamla kalkfärg glänser det lite på vissa ställen, någon kemisk reaktion?
Ta med en bit till någon målare du litar på och fråga (i färghandeln har de ofta inte en aning om gamla färger)

Har ett annat hus m knottrig fasad där vi målar med silikonemulsions färg yunik plus och färgen krackelerar hur vi än gör.... Den färgen rekommenderades att vi skulle måla med. Så känner för tillfället inte så stor tilltro t moderna färger....eller "experter" i färghandeln
 
Att tänka på när man målar med kalkfärg är att det är rätt svårt... gör man fel får man göra om inom en snar framtid. Fördelen är att inlärningskurvan blir hyfsat billig :)

Försök att lära dig så mycket som möjligt om målningstekniken först, kanske "Målarkalk" har någon instruktionsdilm eller annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.