Hej.
Jag har en mur som har börjat att flagna. Den är ca 10år. Vi tvättade den med högtrycks tvätt och fick allt det lösa att släppa. Efter någon vecka så vad det nya flagor. På det igen. Med samma resultat. Det (o)lustiga är att där färgen sitter sitter den som berget och pelar man bort flagor så får man lite puts med sig.
Tog dit en repesentant från en målerifirma som sa att ända sättet att få bort allt vara att blästra bort den gamla färgen.
Till verket. Döm om min förvåning när det ända som bläster sanden tar är puts. Jag kan blåsa på med fullt tryck på där det finns färg och det blir bara lite mattare i sin gula nyans.

Nu vill jag ha tips på vad jag skall göra? Mitt mål är att få fram den gamla puts ytan och lämna den obehandlad. Alternativ två kan vara att måla den igen men det avrådde mig repesentanten från en målerifirma innan jag har den totalt ren från färg.
 
Jag är inget fan av preparaten i normala fall men kanske kan det vara läge att testa färgborttagningsmedel?
Det finns varinater som man smörjer på och sedan kan man skrapa bort färgen...
Det hela bygger ju såklart på att man vet vad det är för färg som sitter, fick du något svar på den frågan från målerifirman?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.