Hej! Vi har ett hus, målat med Falu Rödfärg, och ska nu måla om det igen, med samma färg. Vi är inte riktigt ense om hur mycket förarbete som krävs. Vad rekommenderas - noggrann borstning med stålborste, eller bara måla på ett lager till? Eller skulle man kunna köra ett varv med högtryckstvätten? Tack på förhand för svar! :)
 
dajaskazal skrev:
noggrann borstning med stålborste, eller bara måla på ett lager till?
Jag rekommenderar en medelväg. Borsta av lösa färgrester och skräp med typ en piasavakvast. Skippa högtryckstvätten dock är mitt råd.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Som Alfredo skriver.
Borsta av lösa färgrester och skräp med typ en piasavakvast.
Ingen stålborste på slamfärgsfasad, och absolut ingen högtryckstvätt (på någon träfasad).
 
Gno av med piassavakvast, slå i spikar som krupit ut och måla på.
 
  • Gilla
Snickarbengt
  • Laddar…
Om tidigare ägare slarvat med borstningen och/eller målat på för tjocka lager kan stålborste behövas, annars bara ordentligt täckt hår, snickaroverall, cyklopögon och piassavakvast. Lämplig badsjö i närheten funkar också.

Ingen högtryckstvätt, då blåser man in en massa väta i fasaden.

På vår fasad kryper inga spikar ut, vi skruvade med trallskruv.
 
Tack så mycket för bra svar! Särskilt trevligt med tanke på att det blev jag som hade rätt och sambon fel. :cool:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ursäkta sent svar, men stålborste skadar inte alls. Träets ådring ska synas för att nya färgen ska bita. Då eliminerar man risken att färgen flagnar.

Däremot är det helt korrekt att man ska undvika högtryckstvätt.
 
Om man tvättar med högtrycks tvätt och väntar nån vecka innan målningen borde det mesta av fukten torkat bort eller ?
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Om man tvättar med högtrycks tvätt och väntar nån vecka innan målningen borde det mesta av fukten torkat bort eller ?

Om det vore helt harmlöst skulle man under husbygge lika gärna kunna lagra isoleringsmattor utomhus.
 
Trä är blött från början när virket sågas och sågar man det på våren så torkar det på några veckor. Vet inte hur isolering tillverkas men antar att det inte är blött från början.
 
billy_baver skrev:
Ursäkta sent svar, men stålborste skadar inte alls. Träets ådring ska synas för att nya färgen ska bita.
På ett korrekt målat rödfärgshus som behöver målas om syns ju redan ådringen, varför stålborste oftast är onödigt :)
 
Jag målar om mitt nu, 25 år sen sist. Har bytt från den vanliga faluröda till ljusröd, så himla glad över det valet.(y) Jag måtte ha varit duktig på att måla tunt när jag målade första gången för det fanns inget att skrapa eller borsta bort men jag vet med mig att jag stått och borstat/skrapat ren en lada som skulle målas om.

ljusröd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Man bör borsta av hela fasaden en gång rejält med en piasavakvast, antingen en vanlig å med hårt tryck eller en stålpiasava som man inte behöver gå på lina hårt med. Stålborsten är endast till för där det är tjocka färgflagor eller där färgen ser sprucken ut. Måla ett varv tunt, aldrig i direkt solsken utan hellre senare på sommaren/hösten när det är svalare.
Förr så rödfärgade bönderna efter att skörden var klar...
 
T Tompan Hemmafixaren skrev:
Man bör borsta av hela fasaden en gång rejält med en piasavakvast, antingen en vanlig å med hårt tryck eller en stålpiasava som man inte behöver gå på lina hårt med. Stålborsten är endast till för där det är tjocka färgflagor eller där färgen ser sprucken ut. Måla ett varv tunt, aldrig i direkt solsken utan hellre senare på sommaren/hösten när det är svalare.
Förr så rödfärgade bönderna efter att skörden var klar...
Kan också bero på att de inte rödfärgade under skörden, eller plöjningen, eller sådden...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med mögeltvätt innan målning? Behöver man göra det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.