Hej,

Jag har ett runt svartmålat något rustikt matbord som jag köpte för 6 år sedan. Det är nog ingen vidare kvalité och jag tror träslaget är mangoträ. Det har blivit väldigt fult genom åren, delvis p.g.a. barn men också p.g.a. dålig finish från fabrik. Nu vill jag måla om det!

Vad tycker ni man ska ha för sorts färg till ett matbord? Vill ha en halvmatt svart finish. Ska man avsluta med en matt klarlack eller är det onödigt? Detta är processen jag tänker mig, tacksam för feedback! :)

1. Slipa bort alla existerande färg
2. Måla med grundfärg (behövs det?)
3. Måla med en svart halvmatt färg (kom gärna med tips!)
4. Avsluta med klarlack? Köper man klarlack på burk och sprayar, eller penslar man på den?

Jag antar att det går bra att måla bordet med pensel eller roller eftersom det ändå är ett lite rustikt bord?
 
Ingen som har erfarenhet av att måla. matbord?
 
Väldigt svårt att säga enbart från din beskrivning, men det låter inte alls orimligt med förslaget. En hård uretanfärg, typ Flügger Strong Finish blir nog bäst. Den är vattenburen och fäster bra på maskinlack. Lägg på med roller och moddlare och jobba snabbt. Strunta i klarlacken.
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Ingen som har erfarenhet av att måla. matbord?
Slipa bara lätt, så att nya färgen har något att fästa i. Spackla först igen gropar med kemiskt trä och slipa till det. Sen är det bara att måla.
Jag föredrar att måla med skumroller, lacka bordet sen. Kommer behövas flera lager som handslipas lätt med 240 eller finare papper mellan varven.

Lacken som gör bordet tåligt, så färgen spelar inte lika stor roll.
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Jag började nyligen måla ett bord som inte omålats sedan ny för mer än 30 år sedan.

1. Målartvätt
2. Spackla, slipa, spackla slipa.
3. Grundmåla 2 lager
4. Slipa lätt med slippapper
5. 4 lager golvfärg (Jotun) med lätt slip mellan varje. Planen var tre lager men spacklingen lyste igenom. Måla så tunt du kan.

Valet av golvfärg till bord fick jag via rek på färghandeln (en jätteduktig målare). Jag köpte också en jättebred pensel på rek av handlaren för att få minimala ränder. Särskilt bra till finmåleri av större ytor. Jag rollade ytan först och avslutade med penseln. Jag slipade bara ner lite av befintlig färg där det stack upp material från nedslag. Sitter färgen bra, skit i att slipa är mitt förslag.

Jag har iläggsskivor, gulddetaljer och stolar kvar.Jag valde halvblank för att smuts lättare ska kunna glida av vid torkning. Mindre pensel till sidorna. Som sagt, måla tunnt. Det är segt att behöva slipa ner rinn som kan börja en stund efter att man lämnat bordet för torkning.

Nymålat vitt ovalt bord med detaljer i gul färg och omgivande tillbehör som olika måleriverktyg och produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Om man absolut inte vill ha ränder är det till att spraya. Där har jag ännu sämre koll.

Bred pensel med trähandtag, placerad på ett underlag av papper. Märkt "ANZA PRO" och 125 mm bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En färgburk med etikett där det står "Tresjärnegolvfärg" och "Jotun." Innehållet är äggvit färg med produktkod "1001 / 0502-Y" och innehåller 3 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tubes med Hagmans Stålplast Nabbspackel i förpackning. Texten på produkten säger "Snabbtorkande 1-komp. finspackel".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slippapper/putsduk med texten "GoldFlex Soft" och "P320," används för slipning eller ytbehandling vid byggprojekt eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild på en flaska med städmedlet "Basic Cleaner" med texten "målartvätt/grovrent/färgborttagning" samt etiketter för 1 liter och inomhus/utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En hand håller ett grovt sandpapper med spår av slitage och damm mot en beige bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Tack för alla tips och erfarenheter. Jag tolkar det som att man kan välja lite olika metoder men att i regel behöver man måla/lacka många gånger och slipa lätt mellan varven!

Ska rådfråga i färgaffären om de rekommenderar en PU-emaljfärg som någon tipsade om, eller att avsluta med klarlack
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.