Ska måla om huset men är tveksam till valet av färg , huset är idag målat med täcklasyr vilket jag har för mej är bra . Men dom flesta offerter vill använda vattenburen akrylat vilket ger en färgsäker och stark yta . Jag har för mej att det är en typ av plastfärg.som måste använda sam typ vid nästa gång det ska till. Villrådig tacksam för goda råd
 
G
T Thomas Styre skrev:
Ska måla om huset men är tveksam till valet av färg , huset är idag målat med täcklasyr vilket jag har för mej är bra . Men dom flesta offerter vill använda vattenburen akrylat vilket ger en färgsäker och stark yta . Jag har för mej att det är en typ av plastfärg.som måste använda sam typ vid nästa gång det ska till. Villrådig tacksam för goda råd
Det verkar bli vanligare med "hybrid färg" som innehåller både alkyd och akrylat som tex denna https://norrlandsfarg.se/sv/products/oljefarg-trafasad-caparol-carat/788
Man försöker kombinera alkyden fördela med akrylatens hållbarhet.
Jag har ingen aning men det verkar bättre än ren akrylat (plast)
På mitt hus har jag klassisk lösningsmedelburen täcklasyr på knutar och foder och hela förrådet.
Jag valde att måla om med Drygolin fönsterfärg
https://www.fargvaruhuset.se/sv/art..._4GjN3IRcgtp1iBNEiKLNhafetitNZjBoCg0MQAvD_BwE
Då lösningsmedelsburen täcklasyr knappt finns längre. Hållbarheten vet jag inget om ännu då det va förra året men än så länge ser det bra ut.
 
T Thomas Styre skrev:
Ska måla om huset men är tveksam till valet av färg , huset är idag målat med täcklasyr vilket jag har för mej är bra . Men dom flesta offerter vill använda vattenburen akrylat vilket ger en färgsäker och stark yta . Jag har för mej att det är en typ av plastfärg.som måste använda sam typ vid nästa gång det ska till. Villrådig tacksam för goda råd
Funderat på linoljefärg? Själv skulle jag inte vilja ha en vattenburen färg på min fasad om det inte vore en klassisk slamfärg.
 
Var inte plastfärg poppis på typ -60 talet,fasaden ruttnade bakom färgen...har jag fel så får jag säkert höra det..
 
G
husägaren TS husägaren TS skrev:
Var inte plastfärg poppis på typ -60 talet,fasaden ruttnade bakom färgen...har jag fel så får jag säkert höra det..
Nja, "plastfärg" som akrylat brukar kallas för kom nog senare, gissar slutet 70 tal - 80 tal och i början fanns det en övertro på akrylaten. Den håller länge, har bra uv beständigt, flexibel-följer träts rörelser. MEN den är inte tät och släpper ut fukt för långsamt så det kan ruttna bakom färgen. Så skyddar träet gör den egentligen inte, det gör linoljefärg. Senare kom man på om man grundoljar och grundar med alkydfärg under akrylaten så minskar risken att det ruttnar.
Som jag skrev tidigare så verkar de stora tillverkarna nu gå över mer mot hybrider, ibland kallas färgen oljefärg men innehåller ändå akrylat (och alkyd). Även till detaljer, fönsterbågar osv verkar det bli mer hybrider men troligen större mängd alkyd än akrylat än
Alkyd blir med tiden väldigt hårt och sprött och hållet sämre mot uv.
Som fribygg skrev så är linoljefärg ett alternativ, skyddar trä bra, troligen bäst, men enligt min erfarenhet så bryter sol/uv ner linoljefärg snabbare än alkyd.
Allt är en kompromiss... och hur dagens hybrider ser ut om 10-20 år vet nog ingen. Ligger även massor med miljöaspekter i dilemmat (och pengar så klart)
 
  • Gilla
Thomas Styre
  • Laddar…
Har själv målat linoljefärg på täcklasyr. Det har inte fungerat. Bara enstaka brädor här och där så det är inget 100% att det inte fungerar utomhus, men en god indikator. Det höll kanske 5 år eller så. Nu kan det naturligtvis bero på obefintligt förarbete, men det är detsamma som allt annat jag målar, och inget annat har betett sig så. Min personliga slutsats är att lasyr ska endast övermålas med lasyr. Själv har jag sedan den erfarenheten fasat ut allt vad lasyr heter (utomhus) efter den tidigare ägaren. Sedan har jag också många erfarenheter av alkydfärg utomhus, och även den har fått respass då den inte håller måttet. Plastfärg har jag aldrig ens övervägt.

Huvudspåret på vår gamla skånelänga är slamfärg (falu röd) på skyddade fasaddelar, rödtjära på utsatta fasaddelar, samt linolja till detaljer. Det är gamla beprövade färger som man vet hur de beter sig, och de är lätta att ha att göra med. Robusta färger som normalt inte kräver massa trams som skrapande och rengörande eller specialredskap/kemikalier.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Som fribygg skrev så är linoljefärg ett alternativ, skyddar trä bra, troligen bäst, men enligt min erfarenhet så bryter sol/uv ner linoljefärg snabbare än alkyd.
Min erfarenhet är att det är snabbt, enkelt och billigt att underhålla en linoljefärgsmålad yta med halvolja när den börjar mattas, jag har iofs bara hus från 18, 19 och 20 hundratalet så jag vet ju inte säkert att täta tak, bra virke och rätt färg ger byggnader ett rimligt långt liv men jag tror det iaf;)

Att handeln gärna vill sälja moderna produkter kan man ju förstå, de vill ju tjäna pengar och behöver ju inte tänka på vad som händer husägaren sen, ruttnar den moderna fasaden med modern färg kommer ju kunden tillbaka till byggladan och köper både brädor och ny vattenburen plastfärg, penslar, spik/skruv handskar osv.. bruttonationalproduktionen ökar allt är frid och fröjd.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.