Hej! Jag har en villa från 80-talet där jag behöver göra något åt glaslisterna på ett större antal av fönstren.

På vissa är det bara färgen som behöver en uppfräschning men på rätt många har glaslisten mjuknat längst ner och det lossnar bitar av den när jag tar bort färgen och gör jag det så blottläggs delar av listen. (se bilder)

Vad gör jag bäst? Jag har gjort ett par fönster och där har jag spacklat på lite kemiskt trä för att behålla en glaslist längs hela listen men jag är osäker på hur bra det blir och det är rätt mycket jobb. Jag funderar på om man enkelt kan byta de glaslisterna som är dåliga utan att för den skull byta hela gummilisten bakom på ett enkelt sätt. Tar gärna emot goda råd som förenklar och gör resultatet så bra som möjligt.

Och en annan fråga. Som ni ser på en av bilderna sticker det ut en spik i många av taklisterna. Ska den verkligen göra det eller bör jag slå i den så att inte vatten kommer in där?
 
  • Glaslist på fönster med flagande färg och skadat trä i nederkant, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad glaslist på fönster med sprickor och flagnande färg som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När trä har blivit mjukt har det börjat ruttna och då behöver den ruttna delen eller hela listen bytas ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När trä har blivit mjukt har det börjat ruttna och då behöver den ruttna delen eller hela listen bytas ut.
Precis, och på de fönstren jag har gjort har jag slipat/karvat bort mjuka delar och spacklat med kemiskt trä men tror att det vore effektivare att byta hela/delar av listen.

Är det enkelt att byta och var får jag tag på glaslister? Behöver jag byta gummit under listen eller kan jag låta den sitta om jag är försiktig?
 
BirgitS
Du behöver nog ta bort mer än vad du har gjort i alla fall för man behöver ta bort med en ordentlig marginal för att få bort all fukt och rötsvamp.

Någon sorts tätning mot själva rutan lär du ju behöva. Om gummit fortfarande är mjukt och fungerar som tätning kan det nog vara kvar men annars kan det ju vara bra att byta ut det också.

En lokal glasmästare bör ha lämpliga delar och kunna dela med sig av sin kunskap.
 
  • Gilla
Dannemart
  • Laddar…
Ta bort en av dom gamla glaslisterna och gå till en glasmästare med den så får du rätt storlek. Jag rekommenderar lister i plast. Under listen sitter ofta någon form av tätningsband är dom i bra skick så finns det ingen anledning att byta dom. Om dom behöver bytas så är det bra att försöka få loss en bit så glasmästaren kan se vilken tjocklek det har varit.
När du lagar dit dom nya listerna så lägg ett papper mellan glaset och hammaren så undviker du repor om du inte använder spikpistol.
I nedre kant ska det vara ett mellanrum till nedre listen så det inte blir vatten och stå mellan listen och fönsterbågen.
 
  • Gilla
Dannemart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.