Har ärvt ett gammalt skåp som jag tror skulle bli himla fint i köket. Just nu har det en mossgrön färg och under kan jag se någon form av blå/grå. Skåpet bedöms vara från 1850-talet. Det gör att antal färglager kan vara några stycken. Skåpet har också stått i ett cigarett-rökigt rum, varför jag tror det är bäst att först skrapa all färg, sedan slipa och till sist måla.
Hur skulle ni gjort, bara målat över? försvinner lukten då? demontera alla spännen och lås?VIlka redskap för att skrapa och slipa?
 
Det finns andra trådar som handlar om att sanera inrökta bostäder. Spärrgrund tycks vara det som de flesta rekommenderar för att isolera röklukten. Skåpet du har är ju antikt och det bästa vore ju om du, som en konservator, skrapar bort all färg utom det understa lagret och behåller skåpet i originalskick. Tänk så många gamla möbler som förstördes på 70-80 talen med avlutning.
Annars tycker jag att du kan spärrgrunda skåpet och måla i valfri kulör. Om hundra år kanske någon vill skrapa fram originalfärgen så slipa inte ner allt trärent.
 
  • Gilla
Karriärmamman och 1 till
  • Laddar…
Det kanske till och med är fler färglager än bara det äldsta man vill bevara om de inte behöver tas bort för att få ett vettigt resultat.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Det finns andra trådar som handlar om att sanera inrökta bostäder. Spärrgrund tycks vara det som de flesta rekommenderar för att isolera röklukten. Skåpet du har är ju antikt och det bästa vore ju om du, som en konservator, skrapar bort all färg utom det understa lagret och behåller skåpet i originalskick. Tänk så många gamla möbler som förstördes på 70-80 talen med avlutning.
Annars tycker jag att du kan spärrgrunda skåpet och måla i valfri kulör. Om hundra år kanske någon vill skrapa fram originalfärgen så slipa inte ner allt trärent.
Hur gör jag? värme? Medel som Målas på?
 
Spärrgrund är en färg. Fråga färghandlaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.