T
Jag vill måla om mina fula gabardon-dörrar i lägenheten till vita!!
Hur gör jag på bästa sätt? vill helst inte lämna in dom på sprutning!
 
Om de är i bra skick kan du kanske sälja dem och köpa nya vita. Det är många som vill ha just gabondörrar - de börjar bli ovanliga nu när folk... erhm... målar dem vita. ;-)
 
Plocka bort handtag och lås. Låt dörrarna hänga kvar, täck golvet. Spackla eventuella småskador, slipa av, tvätta med målartvätt. Bäst resultat blir det med alkydbaserad lack men det luktar och tar lång tid att torka och det krävs fler strykningar. Kör med korthårig miniroller och stryk på tunt (annars kommer det rinna). Det krävs minst tre strykningar kanske fyra.
 
Ursäkta min okunskap, men hur ser en gabardondörr ut? Nyfiken...
 
Är dörren oljad funkar inte vattenbaserad färg eftersom oljan med tiden jäser igenom fägen och gör dörren flammig. Använd alkydfärg minst till ett par strykningar med grundfärg. Jag skulle inte chansa på vattenbaserad färg öht... Fråga mig inte varför...fråga framförallt inte varför vår toalettdörr är flammigt vit...
 
gabon heter det! inte gabardon
 
Ahh... Gabon... är det så mina dörrar kallas. Då vet jag hur de ser ut. Har funderat på att byta dessa men har någon slags hatkärlek till dem. Kan inte bestämma mig för om de är snygga eller inte. Måla vet jag inte om jag skulle göra. Känns som om de blir rätt döda då.
 
har en bekant som satte dekorlister och målade . blev ganska fint om man gillar den stilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.