Funderar på om man kan måla med linoljefärg direkt på ytan av denna soffa, har ingen koll på vad det är för lack på den men det är ingen antik möbel som synes och bör väl vara ytbehandlad med något hyggligt modernt.

Kan man måla med linoljefärg på detta utan att skrapa bort befintlig lack?

Står och väger lite med inköpet av den, skrapa bort all gammal lack blir lite för stort projekt även om soffan är billig.
 
  • 60586_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är soffan ny eller begagnad? Är det prislappen som sitter på ryggstödet uppe till vänster? Jag tycker att den ser fantastisk ut, synd att måla den. Men den kanske har skavanker när man tittar närmare på den.

Någon med bättre kunskaper i möbelmålning bör uttala sig men jag tror att det räcker med att matta ner gammal lack med sandpapper, grunda och måla. Men det är många små skrymslen och det vore troligen bäst att sprutlackera.
 
A
Tror det blir svårt att få linoljefärg att sitta bra.

En lackfärg fungerar om du mattar lite innan och sedan tar målartvätt.
 
Soffan är begagnad och lappen är ett inventarienummer. Den ser trevlig ut men jag gillar personligen inte furulooken alls, den hade gjort sig trevlig i en kulör är jag helt säker på. Gillar linoljefärg men kanske får använda något annat. Hur som helst så är inte priset högt alls så det är kanske värt att köpa, prova måla en bit och se hur den reagerar. Har letat efter en kökssoffa ett tag med trevlig utseende och tillräcklig längd för att kunna användas som extrasäng. De antika brukar vara max 180, folk var väl kortare förr. Tack för synpunkter :)
 
Linolja är en dålig ide att använda till en soffa, även om den skulle fästa på lacken, (vilket jag tror den gör om man slipar och tvättar ordentligt), så kritar den med tiden, dvs kläderna blir smutsiga av "dammet" färgen släpper när du sitter i den..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.