Hej alla!

Jag har nyss köpt ett fritidshus med tillhörande friggebod. Den senare är byggd 1990 och verkar inte ha blivit ommålad sedan dess. Färgen har flagnat på en hel del ställen, och när jag började skrapa för att måla om upptäckte jag att färgen lätt släpper även där den inte flagat. Det ser ut som om de inte grundmålat fasaden, utan bara strukit på akrylatfärg direkt på. Verandan som hör till, och som är utsatt för en hel del regn, har en del brädor som drabbats av röta. Träet på själva husfasaden ser annars fint ut.

Borde jag skrapa bort _all_ färg på fasaden och sedan grundmåla, liksom börja om från början? Det känns som ett stort jobb för ett rätt skruttigt hus. Själva huvudhuset (d v s inte nämnda friggebod) är byggt i masonit någon gång på femtiotalet, och lär ärligt talat inte stå kvar i så hemskt många år det heller ...

Är mycket tacksam för råd!
 
Masonitfasaden behöver du nog inte bekymra dig i om i första taget. Är den bara hel så är det snarast en utseendefråga.
Friggeboden bör du skrapa bort all lös färg och börja om från början.
Ett tips! Fundera på linoljefärg. Ett färgsystem som fungerat i över 100 år.
 
Tack!
Det var det svaret jag befarade men hade hoppats slippa ... ;) Men vad är det egentligen jag riskerar om jag fuskar och bara målar på ny färg? Det är som sagt inte ett hus som kommer att stå i hundra år till ändå ...
/Latmasken
 
Om du gör det ordentligt kommer det inte behövas underhåll på minst 15 år (husets livstid?).
Tar man en genväg kommer det att se för djäkligt ut inom 5 år och då får du göra om det igen eller riva huset.
 
Aj då. Kommer det bara att SE för jäkligt ut, eller kommer det även att gå sönder?
 
Jag skrämde nog bara upp dig, men varför inte öva på en liten yta inför ommålningen av stora huset.
 
Å, för att semestern är kort och färgen (den som inte flagnat ...) sitter hårt ...? Med andra ord: För att jag helst vill slippa, och för att det eventuellt känns som ett onödigt jobb att måla ett litet ruckel efter konstens alla regler ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.