Tjo.
Ska måla om, ev i år då vi har ställning uppe för takbyte.

Panelen är grovt liggande typ fjällpanel och har målats diverse gånger så där färgen väl sitter är det både hårt och tjockt.
Men stora delar av de senare lagren har flagat av, vissa ända in till träet.

Så när jag nu skrapar lite så får man ju en jäkligt stygg kant mot den "friska" färgen.
Helst hade jag såklart skrapat hela huset rent men då det är rejält stort och färgen sitter som berget på många ställen känns det mindre inspirerande.

Finns det någon form av effektiv maskin typ skrapa eller hyvel som används eller är det värmepicka, skrapa och galet många timmar som gäller?

Sen färgval, hade ju gärna valt en linoljefärg men tidsaspekten är ju inte jätterolig där då jag förstått det att man som vid fönsterrenovering får göra en jäkla massa strykningar..

Så om det finns någon som kan detta hur brukar ni göra?

MVH/
 
Här kommer två förslag:
Vinkelslip med stålborste.
Lackfräs.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Någon som har förslag på färg?
Vill helst måla med linoljefärg men vilket fabrikat?
 
Du kan blanda själv eller utgå från vilken som men spä ut den.
Viktigast tror jag är vad du spär den med, inte vilket fabrikat den har.
Jag har använt beckers.
 
Ursäkta dumma frågor..
Varför späda?

MVH/
 
Kapten_Haddock skrev:
Ursäkta dumma frågor..
Varför späda?

MVH/
Dels för att det skall tränga in bättre och dels för att den skall få bättre motstånd mot påväxt.
Även om du väljer att göra enligt tillverkarna så skall det spädas första strykningarna.
 
sblixten skrev:
Dels för att det skall tränga in bättre och dels för att den skall få bättre motstånd mot påväxt.
Även om du väljer att göra enligt tillverkarna så skall det spädas första strykningarna.

med ren linolja då eller?
 
Kapten_Haddock skrev:
med ren linolja då eller?
Ja, enligt tillverkaren, men det står på burken hur du skall göra.
 
Kapten_Haddock skrev:
Tjo.
Ska måla om, ev i år då vi har ställning uppe för takbyte.

Panelen är grovt liggande typ fjällpanel och har målats diverse gånger så där färgen väl sitter är det både hårt och tjockt.
Men stora delar av de senare lagren har flagat av, vissa ända in till träet.

Så när jag nu skrapar lite så får man ju en jäkligt stygg kant mot den "friska" färgen.
Helst hade jag såklart skrapat hela huset rent men då det är rejält stort och färgen sitter som berget på många ställen känns det mindre inspirerande.

Finns det någon form av effektiv maskin typ skrapa eller hyvel som används eller är det värmepicka, skrapa och galet många timmar som gäller?

Sen färgval, hade ju gärna valt en linoljefärg men tidsaspekten är ju inte jätterolig där då jag förstått det att man som vid fönsterrenovering får göra en jäkla massa strykningar..

Så om det finns någon som kan detta hur brukar ni göra?

MVH/
Här står en förklaring på hur man gör. Vilket märke man ska välja finns det massor med åsikter om. Själv använder jag Engwall och Claeson och gillar den och kan köpa den i närheten.
https://www.gysinge.com/article/1075/måla-med-linoljefärg
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Det finns speciella infra verktyg du kan använda som värmer färgen (eller vanlig värmepistol) och gör det lättare att skrapa bort färgen. Själv skulle jag använt det för att få fina övergångar där det är bart. Så slipper man stora hål i fasaden som inte är snyggt.

Att skrapa en hel fasad är ett rent helvete och inte värt tiden om du inte är arbetslös och inte har något annat att göra. Nästan bättre att byta panel. Linolja skulle jag hålla mig långt borta ifrån om du inte målat med det hela tiden / från början. Finns ingen anledning att måla med det över tex olja. Linolja kan skapa enorma bubblor om det täcks med annan färg.

Med vänlig hälsning Målare i 16 år
 
Ok, men vad ska jag använda för färg? Vill inte ha nån plastfärg som inte kan andas. Men har ingen som helst koll på marknaden.. Det som känns fint med linolja är att det är lätt att bättra på senare och inte riskerar att släppa helt som färgen som ligger nu har gjort...
 
Vilken färg du ska använda är mycket beroende på vilken färg du har använt tidigare. Om du med plastfärg menar Akrylat så tycker jag personligen att det är den bästa färgen. Själv använder jag Jotun Optimal som jag har jobbat med i många år och kunnat följa resultatet av. Men jag har tyvärr inga tekniska bevis för att det här är den "bästa färgen" utan det är mera en färg som jag tycker är hållbar och lättarbetad.

Här kan du läsa ett relativt nytt test om färg
http://www.viivilla.se/bygg/fasadmalning/4-av-45-utomhusfarger-haller-mattet/

Men om du har grov Vildmarkspanel på huset förstår jag att du vill måla med en annan nyp av färg. Om Huset varit målat med endast linoljefärg kan jag rekommendera Tjäralin som är en tjära/linolja produkt som jag tycker är mycket bra. Men detta endast om alla stykningar har varit av färg med linoljebas för att förhindra blåsor.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Tycker det där är väldigt svårt, känns som alla färger är mer eller mindre skit.
Men jag är väldigt mån om att träet ska kunna andas.
Samtidigt är känns det viktigt att behålla den historiska känslan på gården, och lukten av linoljefärg är ju fantastisk, även efter nått år när solen legat på:)

Nackdelen jag ser med linoljan är i så fall att den är mindre beständig mot alger o påväxt, vilket känns som ett problem här då det både ligger nära stor barrskog och sjön..

Älskar att måla med linolja rent romantiskt, samtidigt så kanske inte en ljus kulör i denna miljön är så smart..

MVH/
 
Så ser kåken ut. Håller på för fullt att ta mer p tvätta teglet nu.
Tanten vill ha typ beigevit färg med vita detaljer men jag vetefanken..
Mer inne på mån klassisk grå färg..

Huset ska ju vara brunt eller tjärat enligt grundtanken, nationalromantik men det ligger för mörkt för att det ska bli trevligt tycker jag..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Akrylatfärgens porstruktur gör det möjligt för träet att andas, så det är ingen tät färg som man kanske kan tro. Oljefärg är inte lika hållbart och bli matt mycket snabbare. På ditt hus hade jag använt akrylat från en av de större färgföretagen, det luktar kanske inte lika gott men det blir ett bra resultat som varar länge. Men om du absolut vill ha en linoljefärg är det viktigt att inte använda någon form av akrylat ovanpå detta i framtiden får då kommer blåsor som ett brev på posten och det är omöjligt att göra något åt. Då är det fasadbyte som gäller för att få ett snyggt resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.